Autotest | Vernieuwde Toyota Yaris

Wanneer een fabrikant 85 miljoen euro en 576.000 manuren investeert in een model dat drie jaar op de markt is, dan spreken we van meer dan enkel een facelift. De vernieuwde Toyota Yaris is dan ook meer dan dat. Sterker nog, er zijn fabrikanten die in dit geval durven te spreken van ‘de nieuwe Yaris’.

Laten we voorop stellen dat wij dat niet doen. Maar Toyota had wel goede redenen om grondig te werk te gaan. Als belangrijkste Europese model, afgelopen jaar was 1 op de 4 Toyota’s op ons continent een Yaris, moet de boog gespannen blijven. Maar niet alleen om die reden. Ook omwille van het feit dat het B-segment met 24% van de verkopen het belangrijkste Europese segment vormt. Een segment waarbij de modellen voorheen vooral werden gekocht om rationele redenen, maar waar emotie meer dan eens een rol speelt. En laat die emotie nu juist ook bij Toyota een hogere prioriteit hebben gekregen.

Lekker smoeltje!

Met Toyota’s ‘Keen look and under priority’ designfilosofie wordt de emotie teruggebracht in de modellen. En eerlijk is eerlijk, het heeft de Yaris veel goeds gedaan. Zijn smoeltje is een stuk stoerder geworden en geeft een knipoog richting de brutaal gelijnde Aygo. Aan de achterzijde gaat Toyota zelf zo ver dat ze over een ‘diffuser’ in de achterbumper durven te spreken. Oke, daar heeft het wel wat van weg, maar het gaat ons er vooral om dat het totale plaatje een stuk aantrekkelijker geworden is.

“De Yaris heeft sexappeal gekregen als je er naar kijkt, maar qua rijden is het vooral een comfortabele metgezel.”
over de vernieuwde Toyota Yaris

Van buiten stoerder, maar van binnen dan?

Nou, daar heeft Toyota ook stappen gemaakt. Eén daarvan is op het gebied van kwaliteitsgevoel. Het grootste gedeelte van het dashboard is van nieuwe materialen voorzien waardoor al vanaf het moment dat je instapt een behaaglijker gevoel bekruipt. Zijn Japanse roots verloochent hij, ondanks de geheel Europese ontwikkeling niet, zo moeten we bekennen bij het zien van diverse knoppen en de gebruikte materialen wat verder buiten het blikveld. Aan de ruimte is dan weer niets veranderd, maar dat was ook niet nodig. Voor zijn segment is de Yaris keurig bemeten en kun je als volwassene zelfs achterin goed zitten. Er zijn voldoende concurrenten die niet zo veel ruimte bieden.

Mooi infotainmentsysteem, als het bewolkt is…

Toyota geeft groots op over haar Touch 2-systeem. Die is met 7 inch ruim bemeten en dankzij een betere resolutie keurig afleesbaar. Tenminste, als de zon niet naar binnen schijnt, want dan ontneemt de weerspiegeling je praktisch elk zicht. Heb je wel goed zicht op het scherm dan kun je er de radio (optioneel inclusief DAB+) op bedienen, je telefoon koppelen via Bluetooth en een muziekspeler aansluiten via de USB-poort. Toyota Online biedt je op de ‘Touch 2 with Go’ zelfs de mogelijkheid om Google Streetview te gebruiken en lokale zoekopdrachten te doen naar bijvoorbeeld een hotel, restaurant of garage in de buurt. Voor dit segment een unieke feature. De fabrikant voegt er bovendien MirrorLink aan toe, een systeem dat het scherm van je (Android) smartphone weergeeft op het infotainmentscherm. In theorie dan. Wij kregen het niet aan de praat en de door Toyota in de auto gekoppelde iPhone’s wisten er al helemaal geen raad mee. Dat zijn we niet van de Japanners gewend.

“Het motortje doet zijn werk, maar moet wel flink worden aangespoord om op snelheid te komen.”
over de vernieuwde Toyota Yaris

En hoe rijdt ie? Net zo stoer als die eruit ziet?

Dat verdient wat meer uitleg dan een simpel ja of nee. Aandacht heeft het zeker gehad. Sterker nog, de auto is door verbeterde laspunten een stuk stijver, de veren en dempers zijn vernieuwd en de besturing is aangepast. Het vertaalt zich in een wat strakker rijgedrag. Maar dat betekent niet dat de Yaris een sportieve auto geworden is zoals je wellicht verwacht bij zijn uiterlijk. De besturing is duidelijk gericht op comfort en de veren en dempers evenzo. Dat heeft tot gevolg dat slechte wegen mooi worden gefilterd en de auto in zijn geheel zeer volwassen aanvoelt. Maar alles met comfort als achterliggend gevoel. Of daar wat mis mee is? Nee, helemaal niet zelfs, niet iedereen houdt immers van zeer strak rijgedrag.

Verrassend stille driecilinder

Duidelijk gericht op comfort is ook het motorengamma. Om te beginnen bij de 1.0 liter driecilinder. Die is 69 pk sterk en doet zijn loop opvallend rustig. De typische driecilinder-brom blijft in de meeste gevallen uit en zelfs op snelwegtempo is de motor niet zo nadrukkelijk hoorbaar als we vaak gewend zijn bij dit soort driepitters. Knap werk van Toyota, dat niet in de laatste plaats te danken is aan een verbeterde geluidsisoltie. Nou, dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Net als bij het rijgedrag moet je op dit vlak geen spanning verwachten. Het motortje doet zijn werk, maar moet wel flink worden aangespoord om op snelheid te komen. Duidelijk niet voor wie houdt van doorrijden.

Hybriderijden voor ultiem comfort

Je proeft het tussen de regels door al wel, de Yaris heeft sexappeal gekregen als je er naar kijkt, maar qua rijden is het vooral een comfortabele metgezel. De door een benzine- en elektromotor aangedreven Yaris Hybrid is daarvan het ultieme bewijs. Via de CVT-automaat wordt in alle rust 100 pk op de voorwielen overgebracht. Een extra push zoals we dat van veel hybrides kennen is de Yaris Hybrid vreemd. En ook de CVT leent zich niet voor snel rijden, dan klinkt - ondanks de goede isolatie - alsnog de typische brom door in het interieur. Lekker rustig aan doen is dan ook het advies. Sowieso verstandig, want dan kun je je verbruik zo gunstig mogelijk houden. Ondanks de fabrieksopgave van 3,3 l/100 km kwamen wij, met heel gemiddeld rijgedrag, niet verder dan 5,0 l/100 km. Natuurlijk, nog altijd keurig, maar van een hybride verwacht je simpelweg wat meer.

Op mijn shortlist plaatsen?

Over smaak valt te twisten, maar wij kunnen wel warm worden van zijn vernieuwde uiterlijk. En ja, ook het interieur heeft de update gehad die het verdiende. Qua rijden is het geen liefhebbersauto, maar wel een heel prettige reisgenoot. Maar er is meer. Toyota biedt concurrerende prijzen (vanaf € 12.495,-), de bewezen Japanse kwaliteit en aantrekkelijke financieringsmogelijkheden (vanaf € 175,- per maand). Dus als je zintuigen worden geprikkeld door het design dan versterkt je rationaliteit dat dankzij de financiële kant. Oh, en voor zakelijke rijders: hij is als Hybrid in 2014 een van de vier met 14% bijtelling en volgend jaar zelfs de enige in zijn klasse.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties