Mercedes-Benz GLA-klasse

Enkele jaren nu vliegen Audi en BMW elkaar in de haren met respectievelijk de Q3 en X1. Maar deze tweestrijd tussen de premium crossovers in het C-segment is ten einde gekomen; Mercedes-Benz meldt zich namelijk met de gloednieuwe GLA-klasse. Tijd om de kaarten opnieuw te schudden.

Momenteel is het segment van de compacte crossover verreweg het meest booming in de autobranche. Nieuwkomers schieten als paddenstoelen uit de grond en ook de Duitse luxe-merken doen hier gretig aan mee. BMW presenteerde als eerste haar wapenfeit in 2009, in de gedaante van de X1. Audi volgde daarop snel met de Q3, en sindsdien was het wachten op het antwoord uit Stuttgart. Dat is nu gearriveerd en draagt de naam GLA, een grofweg gezegd opgehoogde variant van de vorig jaar gelanceerde A-klasse.

Knapste van de drie

‘Het is net een opgehoogde dan wel opgepompte A-klasse.’ We hebben deze opmerking nogal eens gehoord tijdens ons samenzijn met de Mercedes GLA, en de waarheid ligt hier daadwerkelijk niet zo ver vandaan. Afgezien van het marginaal afwijkende uiterlijk, komen zowel het platform, motorenpalet als het interieur grotendeels overeen. Grootste verschil zit ‘m eigenlijk alleen in de hogere koets en grotere bodemvrijheid, waardoor de GLA, zonder franje toe te voegen, prompt een stuk stoerder op zijn wielen kwam te staan. Daarnaast hertekende de designafdeling de bumpers rondom voor een toefje extra ruigheid. Je hoeft het hier natuurlijk niet mee eens te zijn, maar wij vinden dat de GLA hierdoor als knapste van de tot dusver drie A’s uit de bus komt.

“Hopelijk gluurt Mercedes-Benz voor het faceliftmodel bij Audi of BMW naar binnen om te zien hoe het ook kan.”

Prachtig binnenste

Ook het binnenste is appetijtelijk. Na een periode van soberheid is Mercedes helemaal in de ban van tierelantijntjes. Van de fraaie, niet te missen sierstrip die over de gehele breedte van het dashboard uitgesmeerd is tot de flamboyante ventilatieroosters à la SLS AMG en het dubbelloops instrumentarium; Mercedes’ poging om te enthousiasmeren is zonder meer geslaagd. Het optisch vrijstaande centrale display eist onmiddellijk de aandacht op en bevindt zich op een positie die perfect gekozen is voor een snelle afleesbaarheid. De menustructuur remt dit gemak soms echter af. Sommige functies zitten zo verstopt, dat het vele kijken-en-klikken de veiligheid in het gedrang bent. Hopelijk gluren de ingenieurs van Mercedes-Benz bij het ontwikkelen van het faceliftmodel bij Audi of BMW naar binnen om te achterhalen hoe het ook kan. Op het gebied van afwerking en materiaalkeuze slaagt de GLA dan weer cum laude, zowat letterlijk gesteund door de fantastisch zittende en ogende stoelen. De samensmelting tussen de rugleuning en de hoofdsteun, bij elkaar gehouden door contrast-siernaden, geven het interieur zoveel cachet dat je jezelf gaat afvragen waarom niet meer merken zulke zetels in modellen stoppen die niet direct tot de categorie ‘sportauto’ behoren. Prachtig.

Verjongen

Dynamiek en ruimte willen nog wel eens elkaar in de weg zitten, zo ook bij de GLA. Ja, elk van de in totaal vier volwassenen kunnen prima een eigen plekje innemen, maar overhouden doet het niet. Overigens betreft dit een compromis dat vele concurrenten kennen; vorm gaat immers boven functie in dit statusgevoelige segment. Gelukkig blijft de auto aangaande het rijgedrag dichtbij haar natuurlijke wortels. Geen overdreven sportief afgesteld onderstel, maar een aangename mix tussen een comfortabel en ferm rijgedrag. Al betrappen we er Mercedes steeds vaker op te neigen naar dat laatste rijkarakter. De reden daarvan mag duidelijk zijn als je regelmatig naar de radio luistert of naar televisieprogramma’s kijkt. De reclamespotjes van Mercedes nemen namelijk geen blad voor de mond om te benadrukken dat Das Haus de gemiddelde leeftijd van klanten sterk wil verlagen. En de jeugd van tegenwoordig heeft het niet zo op het deinende weggedrag van vroeger.

“Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, maar de GLA komt als knapste van de tot dusver drie A’s uit de bus.”

Smeuïge diesel

Dankzij de gedeelde technische basis met de A en CLA kan de GLA putten uit een geraffineerd motorenpalet. In de door ons gereden GLA 200 CDI doet een 136 pk sterke 2.1 liter dieselkrachtbron dienst. De 300 Nm sterke viercilinder garandeert een zeer smeuïg karakter, maar overdreven snel is de GLA ermee niet. Evenwel is het maximumvermogen ruim voldoende voor op de Nederlandse wegen. Het tamme karakter van de CDI zie je aan de pomp terug. In combinatie met de fijn schakelde zesbak is de ‘200’-diesel lekker zuinig te rijden. Het fabrieksverbruik van 4,3 l /100 km is allicht ietwat te optimistisch, maar onder de 5,0 l/100 km is bij rustig rijden zeker haalbaar.

Persoonlijke voorkeur

Afgezien van de achterhaalde menustructuur van het multimediasysteem en de beperkte binnenruimte valt er behoorlijk weinig op te merken aan de nieuwe Mercedes-Benz GLA-klasse. Echter, dat geldt tevens voor zijn directe concurrentie. Het niveau in dit segment is eenmaal ongekend hoog. De keuze voor één van de drie hangt dan ook niet zo zeer af van het verschil in kwaliteit, maar meer van persoonlijke voorkeur. Wat betreft het uiterlijk bijvoorbeeld ligt het trio fors uiteen en ook qua rijeigenschappen zijn er verschillen merkbaar. Houd je van het stoere uiterlijk van de Mercedes en ligt diens dynamiek en comfort je aan het hart? Dan is de Mercedes-dealer absoluut een bezoek waard.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties