Skoda Rapid Spaceback
Met de komst van de Rapid Spaceback versterkt Skoda opnieuw haar aanbod in het C-segment. Met de Octavia bovenin de populaire sector, vormt de Spaceback juist de basis van het segment. En zo op het eerste gezicht heeft Skoda daarmee een heel sterk aanbod; de prijs is goed, hij ziet er keurig uit en als de rij-eigenschappen gelijk zijn aan de Rapid-met-kont dan hoor je ons niet klagen. Reden genoeg voor een uitgebreide testrit.
Doorsnee
Qua uiterlijk zien we louter aan de achterzijde een verschil met de reguliere Rapid. Het compacte kontje van zijn broer is verdwenen en een licht aflopende daklijn en rechtopstaande achterklep zijn er voor in de plaats gekomen. Het doet ons denken aan de eerste generatie Seat Leon welke feitelijk een Toledo-zonder-kont was. Opmerkelijk detail is de optisch doorlopende glazen achterruit die de achterzijde een meer eigenzinnige look moet geven. Overigens is deze designfeature niet standaard, maar onderdeel van het € 1.390,- kostende Style-pakket waar ook een panoramisch dak, dakspoiler en diverse zwarte accenten onder vallen. Samen met fraai lichtmetaal absoluut een aanrader om het enigszins anonieme en saaie ontwerp van de Rapid van een beetje franje te voorzien. Zonder deze items en voorzien van wieldeksels en een grijze lak wordt de Tsjech een dertien-in-een-dozijn auto.
Bovengemiddeld ruim
Spannend wordt het van binnen evenmin. De kleur zwart overheerst en niet meer dan een inleglijst moet de strakke vormgeving van enige sjeu voorzien. Pluspunt is echter wel dat zowel de ergonomie als de bouwkwaliteit van het dashboard op een hoog niveau staan. Dat de materiaalkeuze van sommige onderdelen daarbij wat inferieur is zien we door de relatief gunstige prijsstelling van de Skoda door de vingers.
Waar voor je geld biedt de Spaceback evengoed door de mate van ruimte. Op zowel de eerste, als de tweede zitrij is de leefruimte van ruim bemeten niveau. De bagageruimte mag weliswaar summier afgenomen zijn ten opzichte van de reguliere Rapid, met 415 liter beschikt hij nog altijd over een kloeke laadbak. Klap je de achterbank neer dan wordt dit bovendien vergroot tot 1.380 liter. Bovengemiddeld in zijn segment.
Slimmigheden
Maar Skoda scoort niet alleen met het ruimteaanbod van de Spaceback, de Tsjech is tevens volgestopt met de inmiddels welbekende ‘Simply Clever’ features. Deze slimmigheden lopen uiteen van een clipje om het parkeerticket achter te stoppen, tot het opbergen van een ijskrabber in de binnenzijde van het tankklepje. Tal van handige oplossingen die van de Rapid een doordacht product maken. Des te spijtig is het dan ook om te zien dat iets simpels als een verlicht spiegeltje in de zonneklep ontbreekt. Gelukkig maakt Skoda het enigszins goed met andere toevoegingen, zoals flessenhouders in voor- en achterportieren, een opbergnet in de bagageruimte, een opberglade voor het veiligheidsvest onder de bestuurdersstoel en een multimediahouder voor je telefoon.
Rijgedrag
Genoeg over de uitrusting, daar hoefden we niet voor naar het noorden van Italië af te reizen. We gaan rijden. Uit het aanbod van een vijftal moderne TSI- en TDI-viercilinders kozen we voor de vermoedelijk populairste in ons land: de 105 pk sterke 1.2 TSI. Een welbekende motor die in de Rapid Spaceback opnieuw overtuigend uit de bus komt dankzij zijn koppel van 175 Nm die al bij 1.550 tpm volledig tot je beschikking staat. Het maakt de Rapid schakellui en soepel in de omgang. Wil je echter wel opschieten dan stelt de geblazen viercilinder geenszins teleur en sprint in slechts 10,3 seconden naar de honderd. Ook voor de topsnelheid van 195 km/h hoeft de Rapid zich niet te schamen. Dat de fabriek voor deze aandrijflijn een gemiddeld verbruik dat rond de 5 liter per 100 km schommelt opgeeft is eveneens een keurig gegeven.
Eenmaal gewend aan de schitterende omgeving is het zaak het onderstel van de Skoda eens onder de loep te nemen. We wisten van de reguliere Rapid al dat deze redelijk dynamisch is afgesteld en dat is voor de Spaceback niet anders. De mix tussen comfort en dynamiek lijkt op het Italiaanse asfalt echter wel ietwat vergefelijker dan we concludeerden bij de gewone Rapid, slechts bij korte oneffenheden merken we dat het onderstel klappen doorgeeft. Wellicht dat de kortere overhang achter heeft bijgedragen tot dit positieve effect. Het geeft de Spaceback in ieder geval een solide en vertrouwd rijgedrag, mits de snelheid binnen de perken blijft.
Totaalplaatje
Met de vanafprijs van € 16.290,- zet Skoda de Rapid Spaceback Active zeer gunstig in de markt. Het is echter realistischer kijken naar het Comfort uitrustingsniveau dat over standaard airconditioning beschikt. Dit model staat voor € 17.790,- in de prijslijst waarbij hij gekoppeld is aan de 86 pk sterke 1.2 TSI. De door ons gereden 105 pk sterke variant kost minimaal € 19.390,- waarbij je overigens wel meteen over het Ambition uitrustingsniveau beschikt met onder meer cruise controle, een boordcomputer en diverse chromen details in het interieur.
Met de gedegen prijs-kwaliteitverhouding, veel binnenruimte en een no-nonsense karakter lijkt de Rapid Spaceback haast gemaakt voor de Nederlander. Enige smetje is dat geen van de aandrijflijnen, ook de 1.6 TDI Greentech met 90 pk niet, in de 14% bijtellingcategorie valt. Skoda Nederland meent echter dat dit door de gunstige prijsstelling geen probleem moet vormen voor de zakelijke markt. Aan de auto zelf zal het echter niet liggen. Want hoewel het zeker niet het meest spraakmakende model in zijn segment is, maakt het doordachte totaalplaatje hem tot een gedaagde concurrent.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.