BMW 3-serie GT
De 5-serie Gran Turismo, beter bekend als 5-GT, kennen we als BMW’s grootste misser van de laatste jaren. Sterker, het moet de nog onder Chris Bangle’s bewind uitgebrachte 7-serie zijn waarmee het Beierse merk voor ‘t laatst zoveel gefronste blikken wist los te weken. De 21ste eeuw was toen nog maar net onderweg. Toen BMW aankondigde hetzelfde trucje uit te halen bij de 3-serie schoten we dan ook even vol verbazing. ‘Dat gaan ze niet menen daar in München?!’ Maar inmiddels zijn we vol goedertierenheid.
Mooi, dat is ook deze nieuwe Gran Turismo van BMW van nature nog altijd niet. Maar hij is al een heel stuk beter in balans dan de 5-GT. Die duwt met z’n onooglijke derrière iedereen een andere kant op, als eerst de ogenballen. Bij de 3-serie Gran Turismo heeft BMW het beter aangepakt, beginnend bij het onderstel. Anders dan de 5-GT, die op het platform van de 7-serie staat, is de 3-GT een echte 3-serie. Maar wel eentje die merkbaar groter is dan de 3-Sedan en -Touring.
De fundering van de 3-GT, waarvan een aantal nieuwsgierigen zich al afvroegen welke genen eraan verbonden zijn, wordt geleend van de Chinese ‘Dreier’ met verlengde wielbasis. Een weelderige 11 centimeter is die langer dan de andere carrosserievarianten. Bovendien is de 3-GT breder maar ook acht centimeter hoger. In vergelijk met de Touring strekt hij zich maar liefst 20 centimeter verder uit. En al die extra centimeters komen niet enkel de binnenruimte zeer ten goede, ook straalt hij meer klasse uit als gevolg van die betere proporties. De fractie grotere koplampen, de uitgedijde ‘nieren’ en een stevige welving op de motorkap doen daarbij ook een duit in het cosmetische zakje. Daarnaast is de GT steevast voorzien van subtiele boemerang-vormige luchtuitlaten achter de voorwielen – volgens BMW met aerodynamische functie – wat hem nog verder van de Sedan en de Touring distantieert.
IJskoud aluminium
Aan de binnenkant is de bloedlijn onmiddellijk herkenbaar, met een dashboard en meubilair dat rechtstreeks is overgeheveld uit de bekende 3-modellen. Ga je flink aan het vinken zoals BMW Nederland dat voor ons deed en daarbij de Sport Line-uitvoering als bakermat koos, dan nestel je jezelf telkens weer in een kleurvol geheel waarbij de afwerking op topklasse-niveau staat. Het niet te missen rood – bij de Sport Line – is misschien eventjes wennen, maar doorbreekt wel meteen de zakelijke tekenstijl die veel Duitse merken, waaronder ook BMW, hanteren. Wij vinden het erg sfeervol. Wat ons eveneens positief stemt is dat de auto-industrie steeds vaker niet langer de hand in eigen boezem hoeft te steken wanneer er vraagtekens gezet worden bij de echtheid van de gekozen materialen. Het eventuele hout voelt en oogt ook als zodanig en het met zichtbaar lage halen geborstelde aluminium in de door ons gereden 328i is het mooiste dat we tot op heden hebben gezien.
Schop onder de kont
Wat we nog niet hebben vertelt is dat je in de 3-GT bijna 6 centimeter hoger zit. Vooral bij het in- en uitstappen is dit merkbaar (wat gemakkelijker gaat), maar eenmaal onderweg verdwijnt dit ‘superieure’ gevoel naar de achtergrond doordat je nog altijd niet significant hoger zit dan het overige verkeer. Achterin is de kans groot dat je hiervan sowieso weinig meekrijgt omdat je kans hebt gezien lekker onderuit te gaan zitten. De 3-GT biedt die mogelijkheid door zeven centimeter meer beenruimte te bieden dan de Sedan en Touring en uitgerust te zijn met een verstelbare rugleuning. Met 15 verschillende standen is er voor ieder wel een prettige zithouding te vinden. En ondanks de sterk aflopende daklijn is ook de hoofdruimte voldoende.
We hebben het dan nog niet eens gehad over de bagageruimte. Met standaard 520 liter overstijgt die 3-Touring met 25 liter. De maximale hoeveelheid bedraagt 1.600 liter en dat is ‘maar’ 100 liter minder dan de van buiten veel grotere 5-GT. Hier scoort de 3-GT belangrijke punten, en niet enkel op algemene vlakken, maar ook ten opzichte van de Audi A5 Sportback en zelfs diens grotere broer, de A7 Sportback.
De laadvloer van de 3-GT is bovendien prettig vlak en voorzien van allerlei handigheidjes; er zijn rails, netten en haken aanwezig en onderin treffen we enkele ‘verborgen’ compartimenten. De laadvloer om die ruimtes te bereiken licht je met de vinger en blijft vervolgens keurig in het luchtruim dankzij een gasveer. Ook een elektrisch bedienbare kofferklep is bij de vanafprijs inbegrepen, waarbij een welgemikte trapbeweging onder de achterbumper een tweede manier is om hem te openen. Handig als je je handen al vol hebt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Freude am Fahren
De iets hogere zit, de praktische inborst; BMW zou het verliezen in een discussie waarin wordt geopperd dat de 3-GT ook een wat oudere doelgroep moet aanspreken. München steekt dit daarom ook niet onder stoelen of banken. Je zou zodoende vast een rijcomfort verwachten dat afwijkt van de Sedan en de Touring (de 5-GT doet dat immers ook van de overige 5-series), maar verrassend én blij genoeg is dat niet gedaan. De 3-GT heeft vrijwel dezelfde mate aan Freude am Fahren in z’n mars als zijn gezinsleden. En dat is knap te noemen, want een hogere koets zit dat veelal in de weg. Iets aan scherpte is er wel ingeleverd, maar de gemiddelde bestuurder zal dat geenszins merken. Die zal zich al voldoende kunnen uitleven met de twee sportstanden van de variabele demping, de besturing en, in het geval van de 8-trapsautomaat, ook de versnellingsbak. Aan de andere kant van het spectrum vinden we – via Comfort – de modus Eco Pro, die zodra die ingeschakeld wordt een rustige rijstijl stimuleert en het verbruik drukt. De bespaarmodus heeft invloed op de gasrespons, de versnellingsbak en de schakelpunten. Ook wordt er in Eco een andere verwarmings- en aircostrategie gehanteerd.
Onlogisch
Wij reden de 328i, waarbij de logica bij deze motorisering tegenwoordig ver te zoeken is. Enkelingen als de 320i en 520d daargelaten beschikt dit BMW-model niet over een 2.8 liter groot slagvolume, maar een totale inhoud van slechts twee flessen melk. Ook is het niet langer meer een zes-in-lijn, maar doet -ie het met twee cilinders minder. Qua geluid uit het motorcompartiment mis je die twee elementen weliswaar, maar voor de rest brengt de geblazen viercilinder het er niet slecht vanaf. Met een kloek vermogen van 245 pk en riant koppel van 350 Nm (vanaf 1.200 tpm) stelt de viercilinderturbo zich erg flexibel op en draait ook zeer stil wanneer het moet. De sluizen worden pas opengezet als je de Duitser krachtig op de staart trapt, maar echt oorstrelend is die brom niet.
Conclusie
Met de nieuwbakken 3-serie Gran Turismo slaagt BMW – of het nu wil of niet – erin de 5-GT naar de achtergrond te drukken. Laatstgenoemde is nog steeds beschikbaar, maar heeft moeite om kopers te verleiden (wat gezien zijn twijfelachtige uiterlijk niet erg verwonderlijk is). De 3-GT, hoewel niet bedeeld met de schoonheid van de A5 Sportback, is qua design toch wat makkelijker te omarmen. In een niet al te ‘grijze’ kleur, de juiste uitvoering en met voldoende tierelantijntjes zouden wij er zelfs op verliefd kunnen worden. Het zal alleen nooit liefde op het eerste gezicht zijn.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.