Mercedes E-klasse Cabriolet
Toen in 2010 de Mercedes E-klasse Cabriolet werd gelanceerd, werd cabriorijden met vier personen naar een compleet ander level getild. Dankzij slimme features als Aircap en Airscarf was dakloos rijden ook op de tweede zitrij ineens behaaglijk geworden. Inmiddels zijn we drie jaar verder en heeft Mercedes de open E-klasse grondig verfijnd. Kan het nog beter? We zochten het uit en konden daarvoor gewoon in ons landje blijven.
Onderbuikgevoel
Wanneer van een automerk gedacht wordt dat het een serieuze visuele koerswijziging gaat ondernemen krijgen we veelal een merkwaardig onderbuik-gevoel. De oorzaak daarvan vinden we vaak in de richting van de merkhistorie, het wordt er niet altijd beter op, het model van voor de facelift oogt ineens sterk verouderd, dat soort zaken. Kwesties waarmee Mercedes-Benz, als ’s werelds oudste automerk, bij verandering als geen ander mee kampt. Echter zowaar bleven we vrij van lichamelijke sores toen Mercedes de vernieuwde E-klasse presenteerde. Het traditionele front, dat het model enigszins een wel erg klassieke uitstraling gaf, is verdwenen en maakte plaats voor een uitgesprokener geheel. De drang van Mercedes om meer op de voorgrond te treden zal ongetwijfeld te maken hebben met de klantenwens vanuit China en Amerika, maar wordt ook door ons persoonlijk gewaardeerd. De nieuwe lichtunits tezamen met de atletische voorbumper en dito flanken geven de E-klasse een stuk meer cachet. Aan de achterzijde is dat verder benadrukt door de krachtig vormgegeven achterbumper met een diffuser en indrukwekkende uitlaten. Overigens is het testexemplaar op de foto’s niet helemaal representatief. Deze is namelijk voorzien van het € 3.146,- kostende AMG-sportpakket waarmee de sportieve vormgeving extra wordt geaccentueerd. Desalniettemin stralen ook de minder bedeelde uitvoeringen gewoonweg meer auto uit. Iets dat trouwens heel gewoon bevonden mag worden bij een Mercedes.
Passen en meten
Een lichaamsdeel verrekken in de E-Cabriolet is er gelukkig niet bij. Zowel voor- als achterin beschikken vier volwassenen over genoeg leefruimte en ook de instap naar de achterbank is relatief riant. Is het mooi gespannen, maar niet geruisloze canvasdak eenmaal gesloten dan wordt het voor achterpassagiers boven de 1,85 meter het hoofd iets intrekken. Voor de bagageruimte geldt exact het omgekeerde. Met het dak dicht biedt de Mercedes een nette 390 liter aan laadruimte, maar dit krimpt tot 300 liter als het dak opgevouwen wordt. Nog steeds voldoende voor een flinke reiskoffer, al zou je die dan wel eerst naar binnen moeten zien krijgen. De toegang tot de kofferbak is nogal smal.
Twee stappen vooruit, een stap achteruit
Eenmaal terug op de bestuurderstoel is het moeilijk om de vinger op de concrete verschillen met het pre-faceliftmodel te leggen. Een teken dat de ingreep geslaagd is, want er zijn namelijk best wat aanpassingen te melden. Zo is de vormgeving van het dashboard verder verfijnd en duidelijk richting de huidige CLS getrokken. Enkele voorbeelden hiervan zijn het analoge klokje in de middentunnel, het nieuwe instrumentarium en de herpositionering van de versnellingspook. Laatstgenoemde is bij varianten met de automatische 7G-Tronic van de middentunnel naar de stuurkolom verplaatst, precies zoals dat bij meerdere modellen van Das Haus het geval al was. Naast deze wijzigingen spijkerde Mercedes tevens de materiaalkeuze en afwerking ietwat bij, waarbij de meeste harde panelen zijn ingewisseld voor zachtere delen. En ook ergonomisch gezien valt de Mercedes maar moeilijk iets verwijten. Alles zit waar het hoort en eigenlijk hoef je nooit ergens naar zoeken. Tenzij je moet wennen aan de typische Mercedes-details, zoals de hendel voor de ruitenwisserbediening die heel tegendraads aan de linkerkant van de stuurkolom zit. Dat het infotainmentsysteem COMAND – dat bovendien nog altijd niet is voorzien van een aanraakscherm – er niet op vooruit is gegaan hadden we aan zien komen. Simpelweg omdat Mercedes momenteel geen moderner systeem te bieden heeft. Hoewel op de bediening en de menustructuur van het huidige systeem in feite weinig is af te dingen, is het niet meegaan met, of eigenlijk gezegd vooroplopen op de rest van de markt niet des Mercedes.
Comfortabel? Echt niet!
Cabriorijden staat voor rijplezier. En om dat te verbeteren heeft Mercedes de E-Cabriolet voorzien van een nieuw, elektromechanisch ‘Direct Steer’-stuursysteem. Dit systeem stuurt directer naarmate de snelheid omhoog gaat en dat is goed te merken. De auto stuurt al bij een normale snelheid erg precies in. Dat zal wellicht iets minder zijn wanneer de auto niet is gestoeld op het optionele AMG-sportonderstel toch zouden wij niet voor die combinatie gaan. Het sportonderstel maakt de E-Cabriolet zo overdreven hard, dat de lichtste oneffenheid rake klappen aan de ophanging en vervolgens de inzittenden uitdeelt. Nog straffere dempers en veren en Mercedes had het rijgedrag compleet verziekt. We mogen dan niet met een exemplaar zonder sportonderstel hebben gereden, doe ons die bij voorbaat maar. Het sportievere uiterlijk van het AMG-pakket ten spijt. De E-Cabriolet is toch neergezet als een comfortabele flaneerbolide, of hebben wij die andere memo gemist?!
Gillende keukenmeid
Op een perfect vlak dijkweggetje is dan heerlijk vertoeven. Dakje open, frivool muziekje op, en dan komt het maximale cabriogenieten wel naar boven. De handige features als de verwarmbare stoelen, de warme luchtstroom in de nek van Airscarf en het Aircap-systeem bewijzen tijdens dit soort situaties hun meerwaarde. Laatstgenoemde systeem betreft overigens een beweegbare spoiler op de voorruit en een windscherm tussen de achterste hoofdsteunen die de luchtstroom over de auto stuurt. Zodoende is het zelfs voor de achterste passagiers relatief ontspannen cabriorijden. Een nadeel aan het verbeterde Aircap-systeem is dat de voorste spoiler telkens in- en uitschuift wanneer je onder dan wel boven de 40 km/h rijdt. Het geluid dat het hierbij maakt is niet bepaald Mercedes-waardig. Net een zachtjes, maar hoorbaar gillende keukenmeid.
Nieuwe instapper
De E-Cabriolet lijkt gemaakt om rustig te flaneren op ’s heren wegen. Dat wij hiervoor beschikten over het nieuwe instapmodel, de E 200 Cabriolet, was bepaald geen spelbreker. Sterker nog, op geen enkel moment hebben we naar meer verlangt. De 184 pk sterke turbomotor weet de Mercedes soepel in beweging te krijgen en beschikt over voldoende reserve. Uiteraard kun je akoestisch gezien meer genieten met een 6- of 8-cilinder, maar daar staat een forse investering tegenover. Bijkomend voordeel van de nieuwe viercilinder is het verbruik dat we gemiddeld rond de 7,0 l/100 km wisten te houden. Knap voor een ruim 1.600 kg wegende cabriolet met dergelijk vermogen.
Klaar voor deel 2
De onuitgesproken missie van Mercedes om het niveau van de E-klasse Cabriolet opnieuw te verhogen lijkt geslaagd. Hoewel het exterieur waarschijnlijk het meest profiteert van de vernieuwingsdrang, werden ook het interieur, onderstel en de aandrijving verder bijgeslepen. Mercedes zelf spreekt wellicht onterecht over de nieuwe E-Cabriolet, grondig was de facelift evenwel. Wat ons betreft helemaal klaar om het succes van de eerste lichting voort te zetten. Hopelijk blijft het nog lang zomer
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.