Nissan Note
Nissan zegt het met de nieuwe Note over een andere boeg te hebben gegooid. Aan verschillende eigenschappen is te merken dat het model zich heeft losgeweekt van de traditionele midi-MPV en voortaan ook compacte hatchbacks op de korrel heeft, zoals de Ford Fiësta en Peugeot 208 bijvoorbeeld. Dat gaan we natuurlijk niet zomaar aannemen. Eerst zien, dan geloven.
Nissan’s pleidooi dat de nieuwe Note van twee walletjes eet begint met het vermelden van diens vanafprijs. Die ligt stukken lager dan dat van z’n voorganger. Bedroeg die van de oude op het laatst 17.695 euro, de nieuwe is er vanaf 13.490 euro. Duizenden euro’s lager dus. De nieuwe basisprijs is een uitgekiende, want laat die nu precies op het niveau liggen van de Ford Fiësta, Peugeot 208, Volkswagen Polo en Renault Clio. Auto’s, of specifieker gezegd compacte hatchbacks, die tot de hardlopers op de markt behoren, een groepje waarbij de nieuwe Nissan ook graag wil gaan horen. In het hoofd van Nissan gaat dat lukken. De Nederlandse importeur verwacht namelijk in het eerste volle jaar (2014) in totaal 5.000 Note’s te kunnen slijten. Een ambitieus aantal, dat beseft ook Nissan Nederland, echter ‘wanneer de prijs lonkt, is het niet voor ´t eerst dat er wonderlijke dingen gebeuren.’
Hatchback-wannabee
Wat meer tot de verbeelding spreekt in relatie tot de gewijzigde positionering – wat Nissan ´het hart van het B-segment´ noemt – is het design van de nieuwe Note. Het stereotype MPV-exterieur, dat er in feite en profil nog altijd is, wordt door slimme designfoefjes gemaskeerd waardoor de Note van een afstandje op een compacte hatchback lijkt. De carrosserie is gestroomlijnder, stompe hoeken maakten plaats voor aangesneden oppervlakken en scherpe lijnen. De Note oogt hierdoor een stuk jeugdiger dan voorheen en helemaal van deze tijd. Om dat extra te benadrukken is er voor de liefhebbers een Dynamic Styling Package ontwikkeld. De Note wordt dan af-fabriek voorzien van in de carrosseriekleur meegespoten sportievere bumpers die verder doorlopen naar beneden, bijgestaan door grotere wielen. Een best kek en vlot ogend karretje wordt de Note ervan.
Bovengemiddeld ruim
Pas als je de Note dichter nadert, verraadt hij nog altijd een geboren midi-MPV te zijn. De achterste naar beneden afbuigende raamstijl vervaagt dan ten opzichte van het dak dat in werkelijkheid een stuk verder doorloopt in vergelijk met een moderne hatchback – die zou kort na de B-stijl allang de daling hebben ingezet. Bij de Note kon dat niet omdat deze extra horizontale centimeters nodig waren om minstens evenveel binnenruimte als zijn voorganger te kunnen behelzen, een ongeschreven wet in de auto-industrie. Bestaande klanten moeten immers gekoesterd worden. Wat dat betreft kunnen die opgelucht ademhalen, want een van de sterkere punten van de nieuwe Note is z’n binnenruimte in relatie tot zijn compacte buitenmaten.
De ruimte voorin is normaal te noemen, met prettige stoelen die voldoende steun geven. De geijkte zitpositie heeft Nissan met 9 millimeters laten zakken om de drempel voor trouwe hatchback-rijders voor het overstappen op de Note te verlagen. Het werkt, want je hebt niet meteen het gevoel in een MPV te zitten. Toch is de stoelhoogte nog altijd hoger dan in een Clio bijvoorbeeld, en dat geeft een betere uitkijk over het dashboard en de omgeving buiten de auto. Erg prettig zijn bovendien de smalle A-stijlen die daardoor weinig zicht schuin naar voren ontnemen. Ook handig zijn de portieren die bijna 90 graden openen zodat in- en uitstappen makkelijk is. Minder te spreken zijn we, en eigenlijk niet meer van deze tijd, is het niet in diepte kunnen verstellen van het stuurwiel. Een natuurlijke zithouding is zodoende niet voor iedereen te vinden. Daarbij is de bestuurdersstoel slechts beperkt te verstellen. De voorste passagier kan zelfs niet eens in hoogte variëren, ook niet bij de duurdere uitvoeringen.
Achterin compenseert de Note deze kritieken. Daar tref je een beenruimte waar iedere hatchback in het B-segment jaloers op is. De achterbank moet daarvoor wel in de achterste positie staan. Die is namelijk, net als bij zijn voorganger, te verschuiven zodat er gekozen kan worden tussen maximale been- of bagageruimte. De hoofdruimte is voor iemand langer dan 1,85 meter wel wat penibel, maar gezien de reserve voor je is dat snel op te lossen door ietwat onderuitgezakt te gaan zitten.
Een bagagevolume van 325 liter is standaard, met een uitbreiding naar een gigantische 2.000 liter als je alle rugleuningen neerklapt. Onder de dubbele laadvloer is er nog een enorme opbergruimte. Ruimte die er in de cabine niet echt is. Op acht bekerhouders en een weliswaar zeer diep, 2-delig dashboardkastje beschikt de Note – voor een MPV – niet over overdreven veel vakjes en bakjes voor kleinere spullen.
Big brother
Van buiten mag de nieuwe Note dan de schijn ophouden, de lijnen aan de binnenzijde maken tevens meteen kenbaar met een bovengemiddeld praktische ingestelde auto zoals de MPV dat is van doen te hebben. De opzet is eenvoudig, met een bijna verticale middenconsole. Functie ging zichtbaar boven uitstraling. Dat zie ook aan de harde plastic materialen die overal gebruikt zijn. Nissan heeft dit willen camoufleren met een likje pianolak, maar tevergeefs, al wekt het interieur wel de indruk dat het tegen een stootje kan.
Meekijken over de schouder van de bestuurder doe je als achterpassagier vanzelf. De achterbank staat namelijk (enkele centimeters) hoger dan de voorstoelen wat een vrijer uitzicht over alle richtingen geeft. Een zogenaamde bioscoop-opstelling zoals die in ruimtelijke auto´s wel vaker wordt toegepast. Het is met name leuk voor kinderen die graag wat mee willen krijgen van de wereld om hun heen, maar ook handig voor de papa of mama achter het stuur die graag wil weten wat hun kroost achter hen zoal uitspookt. Ook een oogje in het zeil houden, maar iets heel anders, doet de Around View Monitor. Deze 360-camera met uitkijkpunten in de grille, de beide buitenspiegels en in de achterklep geeft een compleet beeld van de omgeving direct om de auto. Zweetdruppetjes in krappe ruimtes en parkeerdeukjes zouden hiermee tot het verleden moeten behoren. En zo is de nieuwe Note met nog meer van die slimme, uit hogere segmenten overgewaaide assistentiesystemen uit te rusten. Nissan bundelt deze, waaronder ook rijstrookassistentie, dodehoekdetectie en Moving Object Detection vallen, samen onder de noemer ‘Safety Shield’ en beweert de eerste te zijn die het introduceert in de lagere segmenten.
Rijgedrag
Een belangrijke kwaliteit die de Note moet hebben om (deels) een hatchback te willen zijn is een plezierig weggedrag. Nu rijdt de Note niet uitdagend, maar hij helt in bochten minder over dan de doorsnee MPV. De dempers zijn daarvoor straffer afgesteld, terwijl de auto juist soepel in de veren hangt om comfortabel te blijven. Ook stuurt hij minder wollig en afstandelijk dan we van MPV’s gewend zijn. In een tijd dat veel moderne auto’s met elektrische stuurbekrachtiging erg licht sturen, geeft de Note een prettige hoeveelheid weerstand. Het bedienen van de handbak verloopt al evenzo dociel, met lange slagen van de pook.
Die laatste staat desgewenst in verbinding met een benzine- of een dieselmotor. Dieselen kan met de vernieuwde dCi die goed is voor 90 pk en 200 Nm aan koppel. Met een breed krachtbereik is dit veruit de lekkerste aandrijflijn, maar gezien de hogere vraagprijs is deze motor minder interessant. Daar kan zelfs het extreem lagere praktijkverbruik van 1 op 27 niets aan veranderen. De Note wordt vooral gekocht door de particulier met een beperkt jaarkilometrage en dan kunnen de dieselkosten niet uit. Het leeuwendeel van de verkopen zal dus een benzinemotor onder de kap hebben, en dat zal de 1.2 DIG met 80 pk of dezelfde 3-cilinder met supercharger zijn. Die laatste, de zogenoemde DIG-S, levert 98 pk en met 142 Nm op papier al net dat beetje meer koppel om over voldoende reserve te beschikken. Dat blijkt ook op de testroute tussen Wenen en Bratislava, waar het in tegenstelling tot de rest van Oostenrijk en sommige delen van Slowakije opvallend vlak is, maar voldoende hoogteschommelingen bevat om de driecilinder soms flink aan het werk te zetten. Het wil zolang je de snorrende driepitter op toeren houdt want onderin geeft hij weinig prijs, maar reserves zijn beperkt. Zodra de weg wat steiler begint te lopen is terugschakelen meteen vereist. En druk ondertussen vooral niet de groene ECO-knop in als het groene lampje in het instrumentarium nog niet brandde. Die handeling ´hakt‘ namelijk de compressor van het blok af, waardoor een groot deel van het totaalvermogen abrupt verdwijnt. Het meest merk je dit als je in de ECO-modus aan het inhalen bent en deze ondertussen uitschakelt zonder het gaspedaal te liften; de motor krijgt er ineens de hik van en schiet er met een hupje vandoor. Hier zou Nissan nog wat verfijning toe kunnen passen, maar daarvoor heeft het nog tot oktober de tijd. Pas dan hoeft de nieuwe Note bij de dealers te staan.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.