Toyota Auris Touring Sports
‘Wie rekent, rijdt Toyota’, het is een slogan die zo onder de communicatie-uitingen van Toyota’s hybridemodellen geplakt kan worden. Dankzij deze succesvolle groene modellen weten de Japanners steevast de rationeel denkende automobilist naar haar showrooms te lokken. En daar gaat de Auris Touring Sports voor een nog belangrijker deel aan bijdragen. Of het nu de beste auto is of niet, rationeel gezien is het moeilijk om niet voor de Auris te kiezen.
Smart Dynamism design
Toyota scoort met dit recept en voegt er nu zelfs nog een heel aantrekkelijk extraatje aan toe. Je hebt ‘em al een paar keer voorbij zien komen, de naam Touring Sports. Het is de toevoeging die Toyota geeft aan het model dat 30 cm langer is en daarmee met recht een stationwagon genoemd mag worden. Touring lijkt daarmee niet zomaar gekozen, Sports doet echter nog meer vermoeden. Qua design voldoet de stationwagon naar onze smaak wel aan dit credo. Het Smart Dynamism design dat de Japanners hebben toegepast heeft geresulteerd in een stoer front met scherp gesneden lijnen. Van opzij bekeken valt goed te zien dat de Touring Sports fors langer is dan de hatchback, maar de dynamische lijn blijft zeker zichtbaar. En dat doet het ‘Sports’-aspect in zijn naam alle eer aan.
Comfortabel rijgedrag
Wat rijden betreft is van ‘Sports’ dan weer geen sprake. Toyota’s topman Akyo Toyoda mag dan hebben aangegeven dat rijplezier bij alle Toyota’s meer dan ooit een rol van betekenis gaat spreken, de Auris gooit het vooral over de comfortabele boeg. Het onderstel is mooi in balans en de koets is weinig in beweging, maar de Auris voelt toch wat zwaarlijvig aan. En dat terwijl het gewicht van de Full Hybrid net zo zwaar is als de dieselaangedreven Auris Touring Sports. De besturing draagt al evenmin bij aan het sportieve gevoel. Het stuurwiel biedt voldoende feedback om te weten wat je voorwielen ongeveer doen, maar van sportieve directheid is geen sprake. Hij biedt prima vervoer van A naar B, maar inspirerend is rijden in de Auris niet. En dat is toch iets dat het uiterlijk wel doet verwachten.
Beperkte beenruimte achter
Waar Toyota eveneens een scheve schaats rijdt is dat men claimt dat ze met de Auris Touring Sports de ruimste auto in hun segment hebben gecreëerd. De toegenomen lengte mag dan geheel aan de achterzijde zijn toegevoegd, verder dan 530 liter bagageruimte komt men niet. Dat is nog altijd heel veel, maar met 610 en 600 liter weten respectievelijk de Octavia Combi en Golf Variant de Auris nog ruimschoots te overklassen. Wel weet hij er een heel aantal van zijn klassegenoten mee voor te blijven. Wie meer ruimte wenst kan met een simpele ruk aan de hendel in de bagageruimte de achterbankleuning in ongelijke delen neerklappen. Er ontstaat een geheel vlakke laadvloer en ook onder die vloer blijft sowieso nog wat laadruimte over. Keurig! Het verstouwen van bagage gaat de Auris Touring Sports bijzonder goed af. Het laat duidelijk zien dat Toyota het bouwen van een hybride na ruim 5,5 miljoen exemplaren inmiddels behoorlijk in de vingers heeft, want de batterijen hebben een plek onder de achterbank gekregen op zo’n manier dat ze de bagageruimte niet negatief beïnvloeden. Dat neemt niet weg dat er een concessie gedaan moest worden. De behoorlijke bagageruimte ging namelijk ten koste van de beenruimte op de achterbank. Kinderen kunnen er prima plaatsnemen, maar volwassenen hebben op de achterbank geen plezierige zit en met een bovengemiddeld lange bestuurder is het achterin echt behelpen. Een wat vreemde keuze.
Zuinige aandrijflijn
Grootste troef van de Auris vinden we uiteraard onderhuids. Onder de motorkap gaan een 1.8 liter benzinemotor en een elektromotor schuil welke samen goed zijn voor een vermogen van 136 pk. Dat weet je de mogelijkheid te bieden om in 11,2 seconden naar 100 km/h te accelereren, maar belangrijker nog in theorie een verbruik te behalen van 3,7 l/100 km. Het zal niemand verbazen dat je dat niet zomaar weet te realiseren, maar zonder al teveel moeite is een verbruik van 1 op 20 op mogelijk. Keurig! Ongekend knap is de prestatie van Toyota daarbij om het samenspel tussen benzine- en elektromotor compleet naadloos te laten verlopen. De traploze CVT-tranmissie zorgt nog altijd voor een vervelend motorgeluid en een weinig alerte reactie op het gaspedaal, maar verbetering ten opzichte van de voorgaande generatie is merkbaar. Het blijft echter nog altijd niet onze favoriet en doet afbreuk aan een assertief rijgedrag.
Verstandige keuze
Toyota voegt met de Auris Touring Sports een nieuw hoofdstuk toe aan haar succesvolle lijn met hybridemodellen. Als enige hybride stationwagon in zijn segment verovert de Auris al op voorhand een unieke positie. Zeker als je bekijkt dat alle 14%-concurrenten diesels zijn en zoals het nu lijkt vanaf volgend jaar naar de 20%-categorie zullen zakken. Wie rationeel denkt kan niet om de Auris heen. Maar dat betekent niet dat het de beste auto in zijn klasse is. Hij mist ruimte op de achterbank, de gebruikte materialen alsook de displays in het interieur laten te wensen over, de kwaliteitsbeleving staat op een minder hoog niveau dan bijvoorbeeld de Golf en Octavia en qua rijden is de Auris een weinig inspirerende auto. Interesseert je dat allemaal weinig en val je voor zijn zonder meer stoere uiterlijk dan maak je met de Auris een heel veilige en verstandige keuze.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.