Lexus RX 450h

Maagdelijk witte bergtoppen doemen vanuit de verte op wanneer wij het Alpengebied betreden. Ieder jaar overtuigt de schoonheid van het sneeuwlandschap ons opnieuw, maar voor hoe lang nog? De aarde warmt geleidelijk op, en de sneeuwval in de Alpen neemt jaar na jaar verder af. De vraag rijst steeds vaker: ´Hoe kunnen we dit tij keren? Zonder concessies te doen uiteraard.´ Wij reisden af naar Tirol en namen heel toepasselijk de Lexus RX 450h mee om een antwoord daarop te vinden.

Laten we voorop stellen dat we geen discussie willen aangaan over wat nu wel of niet de oorzaak is voor het opwarmen van onze planeet. Feit is dat het nimmer kwaad kan om zuinig te zijn op onze aarde, onze natuurlijke bronnen en daaruit voorvloeiend, onze eigen gezondheid. Natuurlijk willen we ons daarom best milieubewuster gaan gedragen. Maar dan wel graag zonder het opofferen van onze comfortabele, luxe en verwende levensstijl. Concessies doen, doen we nu eenmaal niet graag. Gevoelsmatig leveren we immers al zoveel in in deze tijden. De jaarlijkse wintersport in bijvoorbeeld de wonderschone Alpen blijft daarom voor velen een vast onderdeel op de jaarkalender. Een vakantie die overigens het uiterste van een voertuig eist. Op hoge snelheid de Autobahn bedwingen, extreme kou trotseren en uitdagende bergwegen in de omgeving van de bestemming stellen het vervoersmiddel richting de bergen danig op de proef. Maar ook als passagiers maak je in een korte tijd een behoorlijke reis. Niet iedereen vergaat dat even gemakkelijk. De Lexus RX 450h leek ons in deze een perfecte kandidaat om die beproeving te doorstaan. Hij heeft een milieubewuste inborst en levert (op papier) wat comfort en luxe betreft geenszins in. Bovendien – en dat vormt ook de reden dat we de RX 450h als leidend voorwerp hebben genomen – heeft hij jarenlang geprofiteerd van een enorme voortrekkersrol. Het was de eerste hybride-SUV en sluit daarmee perfect aan bij ‘wel de voordelen, maar niet de nadelen’. Nu hij vernieuwd is, zijn we benieuwd of Lexus drie jaar na de marktintroductie van de derde generatie RX alsnog een voorsprong heeft. De concurrentie heeft immers ook niet stilgezeten.

Eigenzinnige kijk
Het kenmerkende Lexus-exterieur kan in ieder geval rekenen op een originaliteitsprijs en oogt na de facelift weer geheel eigentijds. In het bijzonder de voorzijde van de auto profiteert van de ingreep. Hij wisselt er zelfs zijn ingetogen look mee in voor een meer eigenzinnige kijk op de wereld. De forse trapeziumgevormde grille, hertekende koplampen en breed aangezette voorbumper geeft de Lexus meer cachet. Dynamiek krijg je er zodoende vanzelfsprekend bij. Of je nu in een chique winkelstraat of onderaan de piste parkeert, de RX 450h maakt een waardige entree.

The Pursuit of Perfection
Gauw instappen. We hebben immers nog een hele reis voor de boeg. De 496 liter grote bagageruimte is tot de nok gevuld als we ons settelen op het Saddle Tan kleurige leder. Het excentrieke interieur van de Japanner lijkt op het eerste oog een vertrouwde omgeving, maar schijnt bedriegt als we Lexus moeten geloven. Kleine wijzigingen aan het stuurwiel, de grafische interface en de Remote Touch Interface moeten de SUV meer raffinement geven. In theorie dan, want wij ervaren het anders. De omslachtige bediening van de muis-achtige controller – wat is er mis met traditionele draai- en drukknoppen – alsmede een aantal ergonomische missers blijken zelfs na een flinke reis niet te wennen. Het algehele materiaalgebruik, ouderwets aandoende knoppen en schakelaars alsook de algehele bouwkwaliteit – de RX 450h schuwt een rammeltje en kraakje niet – ademt niet ‘The Pursuit of Perfection’ zoals Lexus zelf slaakt. En we hebben het dan nog niet eens gehad over de grafische weergave van het navigatiesysteem, de achteruitrijcamera of het display van de boordcomputer. De concurrentie is niet zozeer een stap, maar een heel niveau verder. Dat durven we gerust te stellen terwijl het navigatiesysteem op de achtergrond de route richting het Oostenrijkse Mayrhofen uitstippelt.

Comfort met grote C
Nagenoeg duizend kilometer schat het navigatiesysteem voor ons in. Op zo’n reis, die zonder oponthoud en een aantal pitstoppen, ongeveer tien uur tijd in beslag zal nemen, zijn goede stoelen essentieel. Hier laat Lexus ons zeker niet in de steek, de Japanse zetels zitten geriefelijk, beschikken over goede verstelmogelijkheden en zijn in onze luxueuze President Line-uitvoering voorzien van zowel verwarming als verkoeling. Comfort zit onze Mercury Grey gelakte bolide overigens in de genen, niet alleen qua zitmeubilair. Ook het onderstel is met het oog op comfort ontwikkeld. De luchtvering bewijst zijn nut op sommige slechte Duitse wegen door nagenoeg alle oneffenheden glad te strijken. Binnenin heerst absolute rust dankzij gedegen geluidsisolatie. Stuk voor stuk werkten deze eigenschappen comfort verhogend, zo blijkt als we via een blik in de achteruitkijkspiegel zien dat onze reisgenoten op de achterbank inmiddels in slaap gevallen zijn.

Hybride...
Na een kleine 500 kilometer stappen we uit voor een korte stop. De bodem van de benzinetank komt in zicht en daarnaast zijn wij dringend toe aan een kop koffie. Terwijl we in de rij voor de kassa op onze beurt wachten om de 60 liters aan benzine af te rekenen laten we het verbruik even tot ons doordringen: 12,8 l/100 km. Een stevige waarde, die uiteraard volkomen te wijten is aan de hoge snelheden in Duitsland. Maar het zet ons desondanks wel aan het denken. Wat is de toegevoegde waarde van de hybride-aandrijflijn nu echt? Begrijp ons niet verkeerd, de technologie zit uitzonderlijk vernuftig in elkaar en werkt feilloos, maar heeft het wel daadwerkelijk toegevoegde waarde in een 2.085 kilogram wegende SUV die zich 90% van de tijd buiten de stad beweegt en het gewicht van het accupakket alleen maar als onnodige bagage met zich mee moet slepen?

..of toch diesel
Die vraag blijft door ons hoofd spoken. Vooral omdat we ons hebben laten verleiden om het vermogen flink aan te spreken. Als we op het laatste gedeelte van de reis nabij München in de drukte terechtkomen laait de discussie opnieuw op. Hoge snelheden kunnen niet meer worden behaald en daarmee dient de gelegenheid zich aan een realistische verbruiksmeting te doen. Als we de Oostenrijkse grens passeren geeft de boordcomputer een gemiddelde van 10 liter per 100 km weer. Daaronder komen redden we niet. Nu scheelt een minder volle gestouwde RX, die ook nog eens rolt op brede winterbanden, een slok op een borrel, maar daarmee valt alsnog niet recht te praten dat het door Lexus opgegeven gemiddelde van 6,3 l/100 km wel erg opportunistisch is. Ook in het vlakke Nederland wisten we maar net onder die tien liter te kruipen, zelfs met flink wat N-wegen in de route.
Elektrisch rijden is er al helemaal niet bij. Waarom dan die hybride? Het is de vraag die blijft spoken. De RX 450h heeft geen bijtellingsvoordeel en weet in de praktijk lang niet in de buurt te komen van zijn theoretische verbruik. Is Lexus ingehaald door de hypermoderne turbobenzine- en dieselmotoren van de concurrentie? Het heeft er alle schijn van. Neem bijvoorbeeld de Mercedes ML 250 Bluetec. Die weet in de praktijk hetzelfde verbruik te behalen als de RX 450h. Zonder hybrideaandrijving welteverstaan. Bovendien is deze willekeurige concurrent ook nog eens gekoppeld aan een conventionele automaat in plaats van de door ons nog altijd weinig gewaardeerde CVT. De traploze transmissie doet de motor onnodig loeien en zorgt voor een weinig alerte reactie op het gaspedaal. De combinatie van de V6 benzine- en dubbele elektromotor mag dan 299 pk ontwikkelen, het koppel van 317 Nm (dat pas bij 4.800 tpm volledig vrijkomt) is weinig overtuigend.

Volgende stap
‘Baanbrekende crossover’, we trekken er, onderuit gezakt in ons Oostenrijkse appartement, de brochure nog maar even bij waarop dit statement de voorzijde siert. Terwijl het zonnetje langzaam achter de bergtoppen verdwijnt en de lente voelbaar in de lucht hangt beginnen er conclusies te ontstaan. En die zullen je niet verrassen. Lexus bood bij de introductie van de RX-hybride een unieke auto aan, maar is inmiddels door de concurrentie ingehaald. Qua materiaalgebruik, afwerking en bouwkwaliteit, maar ook qua aandrijflijn. De meerwaarde van de hybride-unit is verwaarloosbaar. Ondanks zijn stoere nieuwe jas bekruipt ons het gevoel dat de RX 450h in geen enkel opzicht overtuigd ten opzichte van zijn concurrenten. Maar dan ineens valt ons een essentiële factor op als we de prijslijst openslaan. Het instapmodel, de RX 450h Business Line met 2WD, staat al vanaf € 59.750,- in het boekwerk afgebeeld. En dat is fors minder dan zijn directe concurrenten. Zo kosten een technisch vergelijkbare BMW X5, Infiniti FX en Mercedes ML respectievelijk € 84.000,-, € 92.510,- en € 73.650,-. Kijken we naar de dieselvarianten van de BMW en de Mercedes, dan zien we dat deze met respectievelijk € 69.990,- en € 71.400,- al dichterbij komen, maar nog steeds een fors verschil noteren. Lexus biedt bovendien een rijkere uitrusting aan voor dat geld en vergroot daarmee haar voorsprong op dit gebied nog verder. Een onverwacht lichtpuntje die de RX 450h naast zijn comfortabele karakter, eigenzinnige styling en ondanks de traag reagerende maar soepele aandrijflijn alsnog het overwegen waard maakt. Stilletjes hopen wij echter dat het Japanse bedrijf druk bezig is om opnieuw iets revolutionairs te maken, anders verdwijnt haar unieke merkpositie als sneeuw voor de zon.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties