Mercedes E-klasse (Estate)
Audi oogst succes met haar ‘gulden middenweg’-strategie. Een perfecte mix van sportiviteit en comfort, alsmede een uitstraling die nagenoeg iedereen aanspreekt. BMW en Mercedes kijken zienderogen toe hoe Audi met het succes aan de haal gaat. Maar ze grijpen in. BMW laat haar uitgesproken sportieve karakter vieren en verschuift langzaam maar zeker meer richting het bieden van meer comfort, terwijl Mercedes-Benz toch vooral sportiviteit toe wil voegen. Dat zie je bij de E-klasse heel duidelijk. Maar dat is ook gevaarlijk. Want de E-klasse, als meest klassieke Mercedes-model, kan zijn unieke kenmerken toch niet verliezen?
Wel als vanouds is de E-klasse leverbaar in Elegance-trim, voor de meer klassieke koper, en als Avantgarde voor de dynamischere Mercedes-klant. Natuurlijk, wie dat wenst kan helemaal los gaan met het AMG-sportpakket, maar het zullen de Elegance en Avantgarde zijn die de verkooplijsten gaan domineren.
Klassiek interieur
Waar het exterieur duidelijk meer sportiviteit uitademt is het interieur veel klassieker. Dusdanig dat je duidelijk ziet dat het interieur nog ontworpen is voor het oorspronkelijke model dat met zijn rechthoekige dubbele koplampen en strak gestylede bumpers een veel kubistischer stijl najoeg. In onze ogen past dat niet meer bij elkaar en was een nieuw dashboard helemaal geen vreemde stap geweest. De toevoeging van het klassiek ogende analoge klokje zoals we dat uit de S-klasse kennen lijkt deze identiteitscrisis nog meer te benadrukken. Maar vooruit, daarover genoeg, dat is een kwestie van smaak. Het is bovendien geen compleet nieuwe auto, maar een facelift. Als we de ontwerpers diep in hun hart hadden kunnen kijken, hadden ze mogelijk het liefst voor een compleet nieuw interieur gegaan. Wie weet. Wel objectief beschouwd kan Mercedes nog altijd niet tippen aan BMW’s iDrive en Audi’s MMI, zowel grafisch als qua gebruiksvriendelijkheid. Bovendien, waarom zo enorm veel knopjes op je dashboard als je die centrale draai- en drukknop hebt? Wil Mercedes toch die wat traditionelere doelgroep niet tegen de borst stoten?
Topniveau
Of het interieur nu wel of niet bij de nieuwe lijnen past, Mercedes biedt je de mogelijkheid om elke E-klasse zo te personaliseren dat er voor je gevoel geen twee gelijke E’s van de band rollen. De keuze aan kleuren en materialen wat betreft bekleding en sierstrips is ongekend groot. Van klassiek beige leer met wortelnotenhout inleg op het dashboard tot en met zwart leder beklede sportstoelen en carbon-sierlijsten. Een compleet ander gevoel zodra je instapt. En alles afgewerkt op het hoogste niveau. Wie zijn interieur helemaal af wil maken, kan ook nog eens kiezen voor een Bang & Olufsen audiosysteem met de kenmerkende BeoSound speakers van de Deense audiospecialist. Schitterende klanken, maar minstens zo mooi vormgegeven.
“Taxi!”
Wie E-klasse roept, roept taxi. Dat is onvermijdelijk. En een compliment. Wat moet een taxi voor jou als inzittende bieden? Juist: ruimte en comfort. En daarop stelt de E-klasse nimmer teleur. Ook ditmaal niet. Want ondanks dat de vormgeving duidelijk in een sportieve richting is geëvolueerd, is en blijft de E-klasse de comfortabele reisauto zoals je die gewend bent. Het standaard onderstel met stalen veren weet zijn inzittenden al te trakteren op een uiterst relaxte rit, de versie met Airmatic-luchtvering kan als een vliegend tapijt worden beschouwd. Schakel over op de meest comfortabele stand en het onderstel weet werkelijk alle oneffenheden glad te strijken. En de factor ruimte? Die is onveranderd goed. Welke zitplaats je ook prefereert, hoofd- en beenruimte is er in voldoende mate en de bagageruimte meet, zeker in de Estate (690 liter), meer dan de meeste andere auto´s in welke klasse dan ook.
Big brother
Mercedes blijft zich met de E-klasse richten op comfort. En veiligheid. Dat blijkt uit alles, maar vooral uit de enorme hoeveelheid noviteiten die het op de E-klasse lanceert. Wanneer alle systemen worden besteld, zullen de fabrieksmedewerkers in Stuttgart maar liefst 24 sensoren en camera’s inbouwen om alles rondom de auto in de gaten te houden. De afstand tot je voorligger wordt automatisch geregeld dankzij Distronic Plus, hij houdt je binnen de lijnen dankzij Active Lane Keeping Assist en achteropkomend verkeer wordt in de gaten gehouden middels dodehoekdetectie en een camera om een ongeval van achterop te voorkomen. Dreig je onbedoeld op de verkeerde rijbaan terecht te komen en een tegenligger te raken, dan grijpt de E-klasse tevens in terwijl tot 50 km/h ook voetgangers bijna onmogelijk door een E-klasse kunnen worden aangereden. Hij herkent de persoon, waarschuwt je en remt indien nodig geheel zelfstandig af. Indrukwekkende techniek, maar wel degelijk ook met een keerzijde. Rij je wat sportiever en neem je een bocht een beetje binnendoor dan trilt het stuur om te waarschuwen dat je een lijn overschrijdt. Remt iemand voor je af en wil je er omheen schieten, dan registreren de camera’s een dreigend ongeval en klinken er waarschuwingstonen en worden de riemen strakgetrokken. Het is de keerzijde van de bemoeienis van de hoogst geavanceerde elektronica aan boord. Is dat heel erg? Dat is een persoonlijke kwestie. Er worden ongetwijfeld heel veel ongevallen voorkomen, en dat is geweldig, maar het gevoel van zelfcontrole begint ermee steeds meer te verdwijnen. Wel heel handig is de voorkoming van het meest voorkomende ongeluk ‘dat in een klein hoekje zit’; Mercedes levert een 360 graden camera waarmee inparkeren kinderspel wordt.
Op rozen
Het grondig vernieuwde exterieur alsmede de talloze nieuwe veiligheidssystemen zijn niet het enige dat deze 1 miljard(!) kostende facelift bracht. Ook het motorengamma werd vernieuwd en verbeterd. Wij reden met de nagelnieuwe E 250, de eveneens nieuwe E 400 en als kers op de taart nog even met de smakelijke E 500. Die laatste blijft de motor die subliem bij het karkater van de E-klasse past. Standaard voorzien van Airmatic-luchtvering en dankzij de 408 pk en 600 Nm is de smeuïge V8 simpelweg geweldig, maar met een vanafprijs van € 88.700,- niet de meest populaire. Een heel smakelijk alternatief is de nieuwe biturbo-V6 welke dienst doet in de E 400. Het blok ontwikkelt 333 pk en produceert een uiterst smakelijke V6-rasp tijdens het accelereren. Op kruissnelheid is hij fluisterstil, een kenmerk dat de E-klasse sowieso typeert. Van tekort aan vermogen kun je de gloednieuwe 2.0 liter viercilinder turbomotor in de E 250 eveneens niet betichten, maar na de E 400 en E 500 merk je simpelweg wel dat die motor moet werken om vlotte acceleraties te realiseren. Het blok voldoet met 211 pk zonder meer en stelt niet teleur, maar een rechtvaardige E-klasse hoort toch op zijn minst een V6 in de motorsteunen te hebben. En gekoppeld te zijn aan een automaat. Dat laatste zijn ze gelukkig allemaal en die doet zijn werk voortreffelijk: soepel, snel en anticiperend op de juiste momenten. En het comfort is daarbij onder alle omstandigheden gegarandeerd. De E-klasse is zowel met conventionele stalen veren alsook met de Airmatic de meest comfortabele zakenauto in zijn segment. Mercedes voegde daar, mede dankzij iets aangescherpte rijeigenschappen, een vleugje sportiviteit aan toe, maar zal de (traditionele) E-klasse-rijder nimmer teleurstellen.