Sportieve SUV: Kia Sportage
Kia heeft enorm veel succes met de Sorento. Nu ook het segment van de kleinere SUV’s steeds meer in opkomst is wil Kia ook daar in mee gaan. Zou de Sportage net zo succesvol worden als de Sorento?
Eén ding is meteen duidelijk, de Sportage ziet er goed uit. Over de plastic delen op de carrosserie kan worden gediscussieerd, maar Kia heeft veel aandacht besteed aan de Sportage. Hij ziet er Europees uit wat voor Kia een goede stap is geweest. De voorkant wordt gedomineerd door de grijze voorbumper en een paar flinke koplampen. De achterkant ziet er wat ruiger uit. De dakrails lopen door in de achterkant en de twee dikke uitlaatpijpen stralen sportiviteit uit. De achterlichten hebben wel wat weg van Volvo. De Sportage is grotendeels gelijk aan de Hyundai Tucson. Beide modellen delen hun techniek en ze hebben vrijwel dezelfde look. De importeur laat dan ook weten dat de keuze tussen de Sportage en de Tucson met name een kwestie van smaak is. Het interieur kan daarbij weleens de doorslag geven omdat dit bij beide auto’s een groot verschil is. Naar onze mening in het voordeel van de Kia.
Sportief
Sportiviteit straalt de Sportage dus uit, en dat zegt z’n naam ook. Is de Sportage dan ook sportief? Op de achterklep pronkt een typeplaatje ‘V6’ en dat belooft wat. De V6 die onder de motorkap ligt levert een vermogen van 175 pk en een koppel van 241 Nm (bij 4.000 tpm). De motor is gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie waarbij je ook de mogelijkheid hebt om met de pook op en terug te schakelen. De Sportage komt lekker fel van z’n plek en bij volgas loopt de toerenteller bijna door tot in het rode gebied. De automaat schakelt (te) laat over waardoor je aan het eind van de versnelling in een soort gat valt. Je hebt continue het gevoel dat de auto schakelen moet maar dat doet ‘ie niet. Op de snelweg heeft de Sportage niet veel kracht. Wanneer je bij 120 km/h gas bijgeeft gebeurt er weinig. Een flinke dot gas resulteert in het terugschakelen van de automaat waarna de toerenteller omhoog schiet en je met een stoot vooruit komt. Dit komt het comfort niet ten goede. Over de combinatie automaat/motor zijn wij niet echt te spreken. De motor is verder lekker stil, maar wanneer je om vermogen vraagt klinkt er een lekkere roffel uit het vooronder. Het verbruik van de V6 is stevig. Bij gemiddeld rijden komen wij niet onder een verbruik van 13,8 liter op 100 km ofwel 1 op 7,2.
Sportiviteit straalt de Sportage dus uit, en dat zegt z’n naam ook. Is de Sportage dan ook sportief? Op de achterklep pronkt een typeplaatje ‘V6’ en dat belooft wat. De V6 die onder de motorkap ligt levert een vermogen van 175 pk en een koppel van 241 Nm (bij 4.000 tpm). De motor is gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie waarbij je ook de mogelijkheid hebt om met de pook op en terug te schakelen. De Sportage komt lekker fel van z’n plek en bij volgas loopt de toerenteller bijna door tot in het rode gebied. De automaat schakelt (te) laat over waardoor je aan het eind van de versnelling in een soort gat valt. Je hebt continue het gevoel dat de auto schakelen moet maar dat doet ‘ie niet. Op de snelweg heeft de Sportage niet veel kracht. Wanneer je bij 120 km/h gas bijgeeft gebeurt er weinig. Een flinke dot gas resulteert in het terugschakelen van de automaat waarna de toerenteller omhoog schiet en je met een stoot vooruit komt. Dit komt het comfort niet ten goede. Over de combinatie automaat/motor zijn wij niet echt te spreken. De motor is verder lekker stil, maar wanneer je om vermogen vraagt klinkt er een lekkere roffel uit het vooronder. Het verbruik van de V6 is stevig. Bij gemiddeld rijden komen wij niet onder een verbruik van 13,8 liter op 100 km ofwel 1 op 7,2.
De vernieuwde Volkswagen T-Cross
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Prima rij-eigenschappen
Erg te spreken zijn wij over de rijeigenschappen van de Sportage. Hij rijdt een stuk beter dan bijvoorbeeld de Sorento. In de bocht helt de carrosserie nauwelijks over, wat bijdraagt aan een sportief karakter. De stoelen bieden helaas niet zoveel steun waardoor je beetje over je stoel glijdt. Voor een SUV rijdt de Sportage sportief en dat is helaas lang niet altijd het geval in dit segment. Wel is de besturing licht en een beetje vaag wat de sportiviteit weer niet ten goede komt. Al met al is de Sportage een sportief rijdende SUV.
Erg te spreken zijn wij over de rijeigenschappen van de Sportage. Hij rijdt een stuk beter dan bijvoorbeeld de Sorento. In de bocht helt de carrosserie nauwelijks over, wat bijdraagt aan een sportief karakter. De stoelen bieden helaas niet zoveel steun waardoor je beetje over je stoel glijdt. Voor een SUV rijdt de Sportage sportief en dat is helaas lang niet altijd het geval in dit segment. Wel is de besturing licht en een beetje vaag wat de sportiviteit weer niet ten goede komt. Al met al is de Sportage een sportief rijdende SUV.
Vierwielaandrijving
Vierwielaandrijving is standaard op de Sportage V6. De 2.0 CVVT benzinemotor (141 pk) en de 2.0 CRDi dieselmotor (112 pk) worden standaard geleverd met voorwielaandrijving. Het segment van de compacte SUV draait nu eenmaal meer om uitstraling dan om de techniek. De vierwielaandrijving van de Sportage is elektronisch geregeld en niet permanent, zoals dat bijvoorbeeld bij het Quattro-systeem van Audi wel het geval is. Onder de 40 km/h grijpt het systeem in als dat nodig is. Wanneer je boven de 40 km/h rijdt kun je dus niet profiteren van de voordelen van vierwielaandrijving en dat is een gemiste kans. Tevens kun je met een knop op het dashboard de vierwielaandrijving inschakelen en heb je onder de 40 km/h continue profijt van de aandrijving op alle wielen. In het terrein kun je met de Sportage dan een stuk beter uit de voeten. Een echt terreinwonder is de Sportage uiteraard niet maar dat is ook niet de bedoeling geweest. Hij heeft niet veel bodemvrijheid maar op onverharde bospaden of door het zand kun je met de Sportage redelijk ver komen.
Vierwielaandrijving is standaard op de Sportage V6. De 2.0 CVVT benzinemotor (141 pk) en de 2.0 CRDi dieselmotor (112 pk) worden standaard geleverd met voorwielaandrijving. Het segment van de compacte SUV draait nu eenmaal meer om uitstraling dan om de techniek. De vierwielaandrijving van de Sportage is elektronisch geregeld en niet permanent, zoals dat bijvoorbeeld bij het Quattro-systeem van Audi wel het geval is. Onder de 40 km/h grijpt het systeem in als dat nodig is. Wanneer je boven de 40 km/h rijdt kun je dus niet profiteren van de voordelen van vierwielaandrijving en dat is een gemiste kans. Tevens kun je met een knop op het dashboard de vierwielaandrijving inschakelen en heb je onder de 40 km/h continue profijt van de aandrijving op alle wielen. In het terrein kun je met de Sportage dan een stuk beter uit de voeten. Een echt terreinwonder is de Sportage uiteraard niet maar dat is ook niet de bedoeling geweest. Hij heeft niet veel bodemvrijheid maar op onverharde bospaden of door het zand kun je met de Sportage redelijk ver komen.
Ruim en verzorgd interieur
Het interieur van de Sportage ziet er heel verzorgd uit. Je kunt zien dat Kia goed heeft gekeken naar de Europese concurrentie. De gebruikte materialen ogen heel netjes en het grijze harde plastic is ver te zoeken. Overal zijn zwartgekleurde soorten plastic gebruikt, afgewisseld met aluminium accenten en deels lederen bekleding op de stoelen. Instaplijsten en mooie randjes om de tellers maken het geheel af. In de Sportage kun je goed vertoeven. De instap is gemakkelijk en er is veel hoofd- en beenruimte. Je bagage kun je kwijt in de 667 liter metende kofferbak. In een handomdraai klap je de achterbank neer via het Fold-Down systeem. Kwestie van ontgrendelen en de twee delen (60:40) voorover klappen. De zitting, rugleuning en hoofdsteun gaan direct mee en er ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Voor kleine spulletjes zijn er voldoende vakjes aanwezig en de ergonomie is dik in orde, op de bediening van de boordcomputer na. Het knopje hiervan is geplaatst bij de tellers en daardoor slecht bereikbaar. De knoppen van de climate control zijn goed te bedienen en ook de radio zit op een goede plek. Aan de ergonomie is duidelijk aandacht besteed.
Het interieur van de Sportage ziet er heel verzorgd uit. Je kunt zien dat Kia goed heeft gekeken naar de Europese concurrentie. De gebruikte materialen ogen heel netjes en het grijze harde plastic is ver te zoeken. Overal zijn zwartgekleurde soorten plastic gebruikt, afgewisseld met aluminium accenten en deels lederen bekleding op de stoelen. Instaplijsten en mooie randjes om de tellers maken het geheel af. In de Sportage kun je goed vertoeven. De instap is gemakkelijk en er is veel hoofd- en beenruimte. Je bagage kun je kwijt in de 667 liter metende kofferbak. In een handomdraai klap je de achterbank neer via het Fold-Down systeem. Kwestie van ontgrendelen en de twee delen (60:40) voorover klappen. De zitting, rugleuning en hoofdsteun gaan direct mee en er ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Voor kleine spulletjes zijn er voldoende vakjes aanwezig en de ergonomie is dik in orde, op de bediening van de boordcomputer na. Het knopje hiervan is geplaatst bij de tellers en daardoor slecht bereikbaar. De knoppen van de climate control zijn goed te bedienen en ook de radio zit op een goede plek. Aan de ergonomie is duidelijk aandacht besteed.
Standaarduitrusting
De Sportage is, zoals gezegd, leverbaar met een 2.0 liter benzinemotor, een 2.0 liter dieselmotor en de door ons gereden 2.7 liter V6. Er zijn vier verschillende uitvoeringen waarvan de Comfort het basismodel is. Standaard beschikt elke Sportage over zaken als airconditioning, ABS, EBD, twee airbags, cruise control, elektrische ramen en spiegels, verbredingsset, 16 inch lichtmetalen velgen, mistlampen en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De prijzen beginnen bij € 22.495,- voor de 2.0 CVVT Comfort.
De Sportage is, zoals gezegd, leverbaar met een 2.0 liter benzinemotor, een 2.0 liter dieselmotor en de door ons gereden 2.7 liter V6. Er zijn vier verschillende uitvoeringen waarvan de Comfort het basismodel is. Standaard beschikt elke Sportage over zaken als airconditioning, ABS, EBD, twee airbags, cruise control, elektrische ramen en spiegels, verbredingsset, 16 inch lichtmetalen velgen, mistlampen en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De prijzen beginnen bij € 22.495,- voor de 2.0 CVVT Comfort.
Stevig verbruik
Net als de Sorento is ook de Sportage een echte prijsvechter. Kia ziet de auto zelf als een goed alternatief voor mensen die nu auto’s zoals een Opel Astra Stationwagon rijden. De Sportage is ruim, comfortabel en ziet er stoer uit. De vanafprijs is zeer concurrerend. De 2.7 V6 in Adventure-uitvoering die wij reden kost net geen 30 mille. Voor dat geld heb je een ruime auto met een rijke standaarduitrusting en een dikke motor gekoppeld aan een automaat. Helaas is het verbruik van de motor niet in verhouding met de aanschafprijs van de Sportage. Dure auto’s verbruiken veel, goedkopere auto’s hebben over het algemeen ook een gunstiger verbruik. Ondanks dat de Sportage als een betaalbare auto in de markt wordt gezet is de V6 toch een auto voor iemand met een iets dikkere portemonnee dan gemiddeld. Het verbruik van 1 op 7,2 moet namelijk wel elke keer betaald kunnen worden. De beide 2.0 liter motoren hebben uiteraard een veel gunstiger verbruik en passen daardoor wel binnen het Sportage-concept.
Net als de Sorento is ook de Sportage een echte prijsvechter. Kia ziet de auto zelf als een goed alternatief voor mensen die nu auto’s zoals een Opel Astra Stationwagon rijden. De Sportage is ruim, comfortabel en ziet er stoer uit. De vanafprijs is zeer concurrerend. De 2.7 V6 in Adventure-uitvoering die wij reden kost net geen 30 mille. Voor dat geld heb je een ruime auto met een rijke standaarduitrusting en een dikke motor gekoppeld aan een automaat. Helaas is het verbruik van de motor niet in verhouding met de aanschafprijs van de Sportage. Dure auto’s verbruiken veel, goedkopere auto’s hebben over het algemeen ook een gunstiger verbruik. Ondanks dat de Sportage als een betaalbare auto in de markt wordt gezet is de V6 toch een auto voor iemand met een iets dikkere portemonnee dan gemiddeld. Het verbruik van 1 op 7,2 moet namelijk wel elke keer betaald kunnen worden. De beide 2.0 liter motoren hebben uiteraard een veel gunstiger verbruik en passen daardoor wel binnen het Sportage-concept.
Conclusie: Prijsvechter
Aan het begin van de test stelden we onszelf de vraag of de Sportage net zo succesvol zal worden als de Sorento. Ondanks dat de concurrentie in dit segment veel heviger is en de Hyundai Tuscon nagenoeg gelijk is aan de Sportage maakt Kia wel veel kans. De Sportage is sportief om te zien, rijdt redelijk sportief en heeft een interessante standaarduitrusting in combinatie met een concurrerende prijs. De Sportage kan daarmee als een echte prijsvechter worden gezien maar mag zeker niet als goedkoop worden afgedaan want die term doet de Sportage echt tekort.
Aan het begin van de test stelden we onszelf de vraag of de Sportage net zo succesvol zal worden als de Sorento. Ondanks dat de concurrentie in dit segment veel heviger is en de Hyundai Tuscon nagenoeg gelijk is aan de Sportage maakt Kia wel veel kans. De Sportage is sportief om te zien, rijdt redelijk sportief en heeft een interessante standaarduitrusting in combinatie met een concurrerende prijs. De Sportage kan daarmee als een echte prijsvechter worden gezien maar mag zeker niet als goedkoop worden afgedaan want die term doet de Sportage echt tekort.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.