Ford B-Max

Het Easy Door Acces System is zonder meer dé highlight van de nieuwe Ford B-Max. Maar zeker niet z’n enige kwaliteit, want daarmee zou je deze compacte MPV tekort doen. De B-Max is namelijk ook ruim, rijdt als een volwaardige Ford, en is hij voorzien van moderne (veiligheid)systemen. Per slot van rekening is Ford’s nieuweling nog concurrerend geprijsd ook.

Met een dergelijke concurrentie was het voor Ford geen beginnen meer aan om met de Fusion nog potten te breken. Het model liep al een tijdje op zijn laatste benen en zag daardoor frisse jongens als de Opel Meriva, Kia Venga en Nissan Note links en rechts op topsnelheid passeren. En niemand die op voorhand had gedacht dat Ford het zover liet komen. Met de S-Max vond het merk immers een gat in de markt en ook de nieuwe, overtuigende C-Max was er als de kippen bij toen bleek dat compactere ruimtewagens populairder werden dan ooit tevoren. MPV’s bouwen, dat kunnen ze daar bij Ford dus wel! Maar nu we met de nieuwe B-Max hebben gereden vergeten we plots dat het gevoelsmatig (te) lang heeft geduurd voordat Ford met een antwoord op de Meriva’s van deze wereld kwam. Want de B-Max is spot on.

Eerlijk is eerlijk
Tien kilometer. Zoveel had de B-Max ervoor nodig om ons te overtuigen. Vanaf het eerste moment hadden we driekwart van z’n potentieel echter al in de smiezen. Niet zozeer wat betreft het uiterlijk, want eerlijk is eerlijk, dat is nu eenmaal niet de reden om een MPV-achtige te kopen.
De B-Max meet 4.077 millimeter in de lengte, 1.751 millimeter in de breedte en in de hoogte geeft de rolmaat 1.604 millimeter aan. Met deze buitenmaten is de B-Max ruim twaalf centimeter hoger dan de Fiesta waarop ie is gebaseerd, en dat zijn nu eenmaal niet de proporties die je hart sneller doen kloppen. Dergelijke gedrongen looks zijn erg lastig tot een dynamisch geheel te maken, al heeft Ford er wel de nodige effort in gestoken om het model een eigentijds gezicht te geven. Het aangebrachte Kinetic Design evolueert in de B-Max en is een mix van het ronde van de Fiesta/Focus en het hoekige van bijvoorbeeld de S-Max en Galaxy. En daarmee smoelt ‘ie alsnog best lekker.

Anderhalve meter!
Het overtuigende van de B-Max zit ‘em niet zozeer in zijn visuele aantrekkingskracht, het is immers geen sportauto of SUV. Nee, waar we met de eerste zinnen van de vorige alinea op doelen is de overtuigingskracht van het complete plaatje. En dat toont zich grotendeels al zodra je instapt. De B-Max is namelijk voorzien van een deurconcept dat zonder meer uniek is. Nieuwsgierig als we zijn naar dit zogenoemde Easy Door Acces System nemen we dan ook eerst achterin plaats. Het achterportier schuiven we open – jawel – en ook het scharnierende voorportier geven we een zwieperd. Prompt ontstaat er een enorme toegang. De opening is maar liefst anderhalve meter breed en het enige waaraan we kunnen denken is hoe handig dit moet zijn als je kinderen zonder duw- en trekwerk op de achterbank wilt laten plaatsnemen. Maar zeker ook in krappe parkeerkelders bieden de handige schuifdeuren voordeel, niet in de laatste plaats om portierkrassen te voorkomen. Met zulke parallelle portieren hoeft je niet meer argwanend te letten op een auto die vlak naast je staat geparkeerd terwijl je ondertussen je kroost vastgespt.
Ook de instap voor een volwassene is prettig ruim. En zit je eenmaal, dan wordt de term ‘ruimteauto’ in dit geval geheel gerechtvaardigd. Wie van bovengemiddelde lengte is zal het zichzelf ook achterin comfortabel kunnen maken. Voorin moet je dan niet ook nog een basketballer plaats laten nemen, maar dat spreekt voor zich in bij auto’s in het B-segment, lijkt ons. In de breedte kunnen twee volwassenen of drie kinderen prima zitten. De stoelen konden ons helaas iets minder bekoren. Ze zijn vrij compact en bieden weinig steun aan het bovenlichaam. De niet in hoogte verstelbare passagiersstoel geeft je bovendien het gevoel ‘op de bok’ te zitten.

Aanrommelen
Ford heeft de 11 kuub inhoud die de B-Max groot is zo optimaal mogelijk benut. Met naast voldoende zitruimte voor verschillende gezinssituaties een aangename hoeveelheid opbergvakjes. Voorin bevinden zich grote (portier)vakken, een tweetal bekerhouders en een kleiner opbergvakje tussen de voorstoelen. Verder rommelden we wat in het best riante dashboardkastje en maakten we dankbaar gebruik van de achterin gesitueerde opbergnetten en diverse kleine vakjes. Het enige dat we door de oplopende middentunnel missen is een compartiment voor bijvoorbeeld je telefoon of rolletje snoep. Zo groot had die niet hoeven zijn, maar Ford vond er klaarblijkelijk geen plek meer voor. Anderzijds bieden de bekerhouders hiervoor prima dienst, tenzij ze voor hun primaire doel worden gebruikt.
De bagageruimte meet 326 liter, is voorzien van een dubbele vloer en kan met een simpele handeling vergroot worden tot 1.293 liter door de achterbanken neer te klappen. Dik in orde allemaal, maar niet uitzonderlijk groot. Een Opel Meriva biedt standaard bijvoorbeeld al bijna 400 liter bagageruimte. Is alle bagage ingepakt en heeft het hele gezin plaatsgenomen, dan kun je het kroost in de gaten houden door een extra binnenspiegeltje die precies de achterbank in beeld brengt. Het meeste van de tijd doe je er verstandiger aan voor je te kijken. De werkplek wordt daarbij gevormd door een typisch Ford-interieur waarbij veel lijnen een dynamisch geheel vormen. Dat heeft nog altijd tot gevolg dat je qua ergonomie wat moet inleveren, maar het ziet er wel smaakvol uit en zo is het op ooghoogte ook afgewerkt. Wat lager vind je de wat hardere kunststoffen, maar dat valt in dit segment niet als kritiek te bestempelen. Ok, wel jammer is dat een detail als de deurgreep niet van een likje chroom is voorzien.

SYNC
Aan boord van de B-Max hoeft het je als inzittenden nergens aan te ontbreken. Zoals het Ford betaamd is het ook met de uitrusting goed gesteld. Zeker wie kiest voor de Titanium – Ford verwacht in Nederland 60% in deze uitvoering af te leveren – is bedeeld met automatische klimaatregeling, een dimmende binnenspiegel, sensoren voor verlichting en ruitenwissers en Ford’s SYNC. Met SYNC is het mogelijk je smartphone via Bluetooth of USB aan je B-Max te koppelen en zodoende muziek af te spelen, de carkit te gebruiken en via voice control instructies te geven. Vooral dat laatste werkt opvallend foutloos. Roep bijvoorbeeld simpelweg de artiest of het liedje dat op je mobiel staat en het systeem speelt het luttele seconden later af. Ford had alleen wel een wat groter scherm voor de weergave mogen monteren. Nu is het dermate klein dat informatie lastig is af te lezen en ook de achteruitrijcamera komt amper tot zijn recht. Bovendien biedt het weinig perspectief voor het volgend jaar te verwachten geïntegreerde navigatiesysteem. Een gemiste kans als je het ons vraagt. Voor wie aan uitrusting minder waarde hecht is er de Ambiente. Daarmee houd je drieduizend euro in je zak. Veel van de genoemde functies, waaronder zelfs airco(!), moet je dan ontberen, maar dit instapmodel staat dan ook enkel als lokkertje op de prijslijsten. Als compromis is er de Trend waarvan de prijs bij € 19.725,- begint en airco, een lederen stuurwiel en in carrosseriekleur gespoten deurgrepen wel standaard zijn.

Bekroning op het geheel
Doet de Ford B-Max dan helemaal niets noemenswaardigs fout? Eigenlijk niet, nee. Want ermee rijden pleziert eveneens. Als een volwaardige Ford laat de B-Max zich sturen. Dat betekent dat dynamiek bij de ontwikkeling een belangrijke rol heeft gespeeld. Het uitnodigende dikke en in ons testmodel met leer beklede stuurwiel reageert alert op ingevingen en het onderstel biedt een prettige mix van comfort en aantrekkelijke rijeigenschappen. Oneffenheden worden mooi gefilterd en tegelijkertijd is het geen probleem om wat sportiever de bocht in te duiken. Aan boord is het daarbij opvallend stil; rijgeluiden dringen nauwelijks door tot in het interieur. Dat geldt zeker ook voor de trillingen van de nagelnieuwe en tot ‘Engine of the Year’ bekroonde 1.0 liter Ecoboost-benzinemotor. De driecilinder krachtbron overtuigt opnieuw in de B-Max. Eerder al reden we de 125 pk sterke versie in de Focus, in de B-Max levert het blokje 5 pk minder, maar in geen gevallen kom je aan kracht tekort. Hij is soepel, alert en weet de B-Max in 11,2 seconden naar 100 km/h te trekken. Op papier moet daar een verbruik van 4,9 l/100 km tegenover staan, al kwamen wij niet verder dan 6,8 l/100 km. Kantteking is dat we door een heuvelachtig gebied rondom München reden en in het vlakke Nederland zal het verbruik dus het ongetwijfeld positiever uitvallen.

Conclusie
De inleiding vertelde eigenlijk al genoeg. De Ford B-Max slaat de spijker op zijn kop. Hij ziet er voor dit segment gelikt uit, is ruim, goed uitgerust en de unieke deuren zijn niet alleen een gimmick, maar nog eens handig ook. Daar komt bij dat Ford de B-Max ook als een volwaardige Ford heeft ontwikkeld en de auto daarom volwassen stuurt. De 120 pk sterke Ecoboost-motor blinkt bovendien uit als het aankomt op souplesse en kracht en zal zeker in Nederland ook qua verbruik goed scoren. Ford breidt met de B-Max haar MPV-modellen op succesvolle wijze verder uit en laat nadat de Opel Meriva dit al deed ook een frisse wind door dit segment waaien.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties