BMW 6-serie Gran Coupé
Het was Mercedes-Benz dat het concept van de coupé versoepelde. Het is BMW dat de definitie weer iets aanscherpt. Met de 6-serie Gran Coupé.
Traditiegetrouw is een coupé een personenauto – doorgaans gebaseerd op de al bestaande sedanversie – met twee portieren, een naar achteren relatief sterk aflopende daklijn en een bovengemiddeld luxe en sportief rijkarakter. In 2004 herdefinieerde Mercedes het concept met de CLS-klasse. Die hield vast aan 90% van de afbakening van dit autohokje, maar had niet twee, maar vier portieren. Sindsdien kan een coupé een twee- of vierdeurs zijn. Wat Das Haus echter vergeten leek te hebben bij het herschrijven van de regels was het element ‘dynamiek’. De CLS was in essentie een E-klasse verpakt in een mooier, duurder papiertje. Maar een sportief rijdende auto? Nee, dat was het niet. We omarmden de CLS er niet minder om, getuige ook de animo voor de enkele jaren later gelanceerde A5 en A7 Sportback van Audi. Die waren weliswaar net iets sportiever dan de CLS, maar wisten qua rijden ook niet echt de coupébeleving naar boven te halen. En toen kwam Porsche met de Panamera. Die liet zien dat een vierdeurs coupé ook echt een coupé kan zijn. Maar dat heeft ook zijn prijs; de goedkoopste Panamera kost namelijk iets meer dan een ton. ´En BMW? Want die doen met de Gran Coupé nu ook een duit in het zakje.´ Nou, om maar alvast iets te verklappen: BMW mag dan een laatkomer zijn, ze bepalen wel de nieuwe regels. Al opereert de 6-serie Gran Coupé, net als de Panamera, ook op een hoger marktniveau dan de CLS en A7.
Onverklaarbaar
Elf centimeter extra koetslengte bevat de Gran Coupé ten opzichte van de 6-series met twee portieren. Waardevolle centimeters, want het is onverklaarbaar hoe dat beetje extra lengte het vulgaire van de Coupé en Cabriolet bij de Gran Coupé laat wegvallen. Doeltreffend daarin is in ieder geval het designfoefje bij de achterste zijruiten wat eigenlijk geen raam is, maar aangebracht om de lengte en de coupélijn te benadrukken. Het sierlijke opschrift “Gran Coupé” op het zwarte gedeelte maakt het vervolgens tot een nog mooier detail.
De 6-serie Gran Coupé is ook lang en breed en gespierd, maar oogt opvallend tenger. De koets van de BMW bevat vele lijnen, de meeste flauw weglopend en uiteindelijk stuitend op een detail. Anderen doemen plots op, om kort daarna weer op te gaan in de gladde carrosserie. Eigenlijk kun je er geen touw aan vastknopen, maar vakkundig komen ze allemaal op uiterst delicate wijze bij elkaar samen als één geheel. De Gran Coupé is werkelijk een prachtige verschijning.
Coupégevoel
Als lid van de 6-familie zou je verwachten dat de Gran Coupé zijn technische basis deelt met dat van de Coupé en Cabriolet, maar niets is minder waar. Diep onder het oppervlak schuilt BMW’s vlaggenschip, de 7-serie. Het voorste zitgedeelte van de Gran Coupé wijkt daarentegen niet af van de tweedeurs 6-series. Prachtig uitzicht, en waar je echt alle kanten mee op kunt. Hadden we een afwisselend wit/zwartgeheel in de Cabriolet en Jan de Bouvrie-wit leder in combinatie met veel aluminium accenten in de Coupé, het volledig zwarte interieur in onze Gran Coupé is minstens zo fraai. De afwerking is werkelijk smetteloos. De materialen van pure klasse. Maar al dat zwart maakt zitten in de Gran Coupé ook wat claustrofobisch. Dat klinkt negatief, maar bedoelen het niet zo. We willen er eigenlijk mee zeggen dat ondanks dat je met vijf meter auto rijdt je het gevoel hebt in een compacte coupé te zitten. Ga je passen dan is de hoeveelheid binnenruimte verrassend toereikend. Bruikbaar ook. Achterin is het coupé-concept natuurlijk van invloed op de hoofdruimte, maar de beenruimte is prima. Geen 7-serienorm, maar het overstijgt wel dat van de 5-serie. BMW bestempelt de 6-serie Gran Coupé als een 4+1. Daar is niets aan gelogen, maar die ene persoon moet wel wijdbeens op wat feitelijk de middentunnel is plaatsnemen. Niet comfortabel. Met vier man is het echter supergezellig in de Gran Coupé.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Acteerprestaties
Tot zover het zichtbare. Iets waaraan de CLS en de A7 Sportback zich waardig kunnen optrekken. Maar ook wat techniek aangaat lopen de Mercedes en Audi keurig in de pas met de machinerie die voor de Gran Coupé wordt aangeboden. BMW levert als benzinevarianten de 640i met zes-in-lijn en de 650i met V8. Klanten met een voorliefde voor dieselolie zijn aangewezen op de 640d. En die reden wij. Topprestaties worden ongeacht het gekozen merk geboden, maar het is de manier waarop BMW deze voorschotelt en Gran Coupé laat onderscheiden van z’n directe concurrenten. Door de standaard adaptieve demping kan de grote 6-serie wat klasgenoten ook kunnen. Druk de bewuste knop op de middenconsole herhaaldelijk in en de BMW vervult wel die rol van een kleinere, bewegelijke coupé. Eigenlijk betreft het een knap staaltje acteerwerk want de Gran Coupé weegt er met 1.790 kg geen gram minder om. De truc zit ‘m in de ophanging. De vering ligt in lijn met die van de 6-serie, de demping komt overeen met dat van de comfortabelere 7-serie, met achteraan een speciaal ingerichte as om vierwielsturing toe te passen. De achterwielen werken op deze manier lichtjes mee tijdens insturen en in combinatie met een direct reagerende besturing is de uitkomst groter dan de som der delen. Zo messcherp als een Z4 is de Gran Coupé vanzelfsprekend niet, en dat zou ook helemaal niet passen bij de auto, maar dit hadden we op voorhand ook niet gedacht. Driewerf hoera voor BMW!
Gedeelde vreugde is dubbele vreugde
De credits omtrent het enthousiaste rijkarakter komen natuurlijk niet alleen Jos van As toe. De Nederlander, die verantwoordelijk gehouden mag worden voor Freude am Fahren, moet de complimenten delen met de motorenbouwers bij BMW. De 640d staat allesbehalve in dienst van de fantastische rijeigenschappen maar vult deze juist evenredig aan. En laten we ook niet de feilloos werkende achttraps versnellingsbak vergeten. Samen staan ze garant voor verrukkelijke kilometers. Betrapten we de bak in andere BMW’s nog wel eens op een misstap of enige rusteloosheid, in de 6-serie werkt hij foutloos en vloeiend. Op soortgelijke wijze worden ook de 313 pk en 630 Nm, dat mede dankzij twee turbo’s wordt opgewerkt, aan de achterwielen meegegeven. Bovendien is de aandrijflijn van de 640d het schoolvoorbeeld van luister en huiver. De 3.0 liter zescilinder met TwinPower Turbo-technologie is aanwezig als je erom vraagt, maar stil als je dat wenst. Soepel en snel, maar altijd betrokken.
De keerzijde van…
Mercedes mag de wetten dan hebben gewijzigd, het is BMW dat momenteel de controle heeft en voorkomt dat de oorspronkelijke coupé-regels niet te veel vervagen. Als het puur op rijden aankomt is de 6-serie Gran Coupé de lekkerste in vergelijk met de CLS en A7. Maar zoals zo vaak gaat het creëren van macht gepaard met geld. En bij de Gran Coupé uit zich dit in een significant hoger prijskaartje. In het geval van praktisch gelijkwaardige motoren bedraagt het prijsverschil zo maar even 20 mille. Daarmee hangt de Gran Coupé met een vanafprijs van € 94.400,- tussen de CLS en de Panamera in. De door ons gereden uitvoering is met al zijn smakelijke extra’s zelfs 150.000 euro waard. En dat is wel heel veel geld, hoe lekker de Gran Coupé ook rijdt.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.