Citroën C4 Aircross
In een segment gedomineerd door modellen uit het verre oosten doet Citroën nu een duit in het zakje met haar eigen interpretatie van – jawel – een Aziatische crossover. Gebaseerd op de Mitsubishi ASX moet de C4 Aircross klanten gaan verleiden die vooral op zoek zijn naar Franse looks in een stoer jasje.
Toen de markt van de crossover enkele jaren geleden op stoom begon te komen moet Citroën de andere kant op hebben gekeken. Want, zo weten we nu, het zou nog tot deze zomer duren voordat de Franse fabrikant een concurrent van de Qashqai’s en Sportage’s van deze wereld op de markt zette. Ondanks de lange aanloop werd er niet voor gekozen een kostbaar ontwikkelingstraject te starten, maar om de banden met Mitsubishi opnieuw aan te halen. Na de i-MiEV, waarvan de Franse derivaat tot C-Zero is omgedoopt, en de Outlander, die in de gedaante van een Citroën als C-Crosser door het leven gaat, was het nu aan de vorig jaar gelanceerde ASX om zijn genen af te staan.
Design
Deze genetische blauwdruk is ongewijzigd overgenomen want de Fransman mag dan C4 in zijn naam hebben staan, onderhuids is het volledig Mitsubishi-techniek die de klok slaat. Citroën heeft zijn Japanse wortels echter goed weten te verhullen achter een typisch Frans exterieur. De opvallende lichtunits zijn herkenbaar Citroën en de vernieuwde dubbele chevron is al evenzo mooi in het lijnenspel verwerkt. Ook het 18 inch lichtmetaal van ons testexemplaar draagt bij aan de stoere uitstraling van deze breedgeschouderde crossover. Een opvallend detail is het zwevende dak zoals we dat al kennen van de DS3 waarbij de D-stijl deels is opgetrokken uit glas zodat optisch de verbinding tussen het dak en de rest van de auto lijkt weg te vallen. Een andere aansprekende designfeature rechtstreeks overgenomen van de kleinste uit de succesvolle DS-stal is de verticaal geplaatste LED-dagrijverlichting in de voorbumper.
DS light?
Als deze onderdelen zo sterk doen denken aan de DS-lijn waarom kijken we hier dan naar de C4 en niet DS4 Aircross? Dat zit hem waarschijnlijk in het feit dat deze auto zijn extroverte uiterlijk geen passend vervolg kan geven in het interieur. Want waar Citroën de buitenzijde een volledig eigen uitstraling heeft kunnen geven werden we na het instappen overvallen door een sterk ASX-deja vú. Het interieur van de C4 Aircross is namelijk nagenoeg één-op-één overgenomen van zijn Japanse protegé. Slechts op enkele punten is het bijgevijld om het geheel enigszins eigen te maken. Zo werd voor zowel de centrale console als de armsteunen van de portieren kunststof met een hoogglans zwarte afwerking gebruikt waarmee opnieuw enigszins naar de DS-range wordt gehint. Het stuur werd ook vervangen en is dan wel weer 100% Citroën en ligt mede door zijn compacte formaat prettig in de hand. De afwerking van het interieur laat echter op sommige punten te wensen over en harde plastics zijn ruim vertegenwoordigd in de Aircross.
Ruimte
Terug naar het exterieur. Want daar slagen crossovers er doorgaans goed in om met relatief kleine exterieurmaten er zo groot mogelijk uit te zien. Bij de C4 Aircross is dat niet anders want ondanks zijn SUV-achtige voorkomen is de Aircross korter dan een 5-deurs Opel Astra en staat hij smaller op zijn wielen dan een Kia Cee’d. Het uiterlijk wekt dan ook verwachtingen die niet altijd waargemaakt kunnen worden. Zo is bijvoorbeeld de kofferinhoud van 416 liter niet bepaald indrukwekkend te noemen. Nu is dit een probleem dat niet exclusief voor de Aircross geldt en we zullen het hem dit niet erg aanrekenen. Waar we dat wel doen is op de achterbank. Deze blinkt uit in beenruimte, maar moet het dankzij de aflopende daklijn zwaar ontgelden als het op hoofdruimte aankomt. Vink het panoramadak in de optielijst aan en inzittenden langer dan 1,85 m zullen het benauwd krijgen achterin de Aircross. Het panoramadak maakt echter een hoop goed wanneer je de weg op gaat. Dankzij het grote oppervlak is de volledige cabine een stuk lichter wat tijdens het rijden een bepaalde ‘luchtigheid’ aan het interieur geeft.
Op pad
En dan is het tijd om te rijden. Naar Japans voorbeeld is de C4 Aircross behoorlijk stevig geveerd waardoor nagenoeg elke kier in de weg voelbaar is. Oncomfortabel wordt het echter nooit, maar het embleem op het stuurwiel moet je zowaar eraan herinneren dat je met een Citroën aan het rijden bent. De ware Citrofiel raden we aan zeker eerst even te gaan proefrijden.
Voordeel van deze afstemming is dat het met de wegligging wel snor zit. Pas bij stevig bochtenwerk laten de voorbanden zich tot enig onderstuur verleiden. Lekker veilig. In de besturing zullen veel trouwe Citroën-rijders zich überhaupt vinden. Die is namelijk licht en gevoelloos, en als je gaat manoeuvreren bij lage snelheden is een behoorlijke stuuruitslag nodig om van koers te veranderen. Wij vinden het wel bij de C4 Aircross passen.
Motor
De 1.6 liter benzinemotor waarmee wij reden is de instapper voor de C4 Aircross en met deze 117 pk sterke voorwielaandrijver is de Citroën geen snelle jongen te noemen. ‘Afdoende’ is de term die het best toepasbaar is voor deze combinatie. Hij weet voldoende goed mee te komen met het overige verkeer maar voor een vlotte inhaalactie moet er echt een verzetje lager geselecteerd worden. Gelukkig schakelt de handmatige 5-versnellingsbak prettig en doeltreffend. Kort daarna laat de motor meteen horen dat hij aan het werk is, maar eenmaal op snelheid vervaagt het geluid naar de achtergrond en is de C4 Aircross stil te noemen. En het verbruik? Na vijfhonderd kilometer te hebben gereden noteerden wij een gemiddelde van 8,5 l/100 km. Een stevige slok meer dan de beloofde 5,9 l/100 km, maar een leugentje om eigen bestwil die de concurrentie ook maakt.
Conclusie
Resumerend is de Citroën C4 Aircross een opvallende, frisse verschijning in een segment waarbinnen zijn naaste concurrenten al weer een paar jaar meedraaien en enigszins verouderd beginnen te raken. In het interieur hadden we dat graag terug gezien, maar helaas. Kennelijk kon dat niet meer uit waardoor Citroën moest terugvallen op Mitsubishi-plastic. Het rijgedrag maakt dan weer veel goed. De C4 Aircross ontpopt zich als een prettige reisgenoot voor de lange afstanden en weet ook goed zijn mannetje te staan in (druk) stadsverkeer. In dit competitieve segment verdient de C4 Aircross absoluut een plek. Wel plaatsen we vraagtekens bij de vanafprijs van € 24.995,- die hem € 1.000,- tot € 1.500,- duurder maakt dan zijn naaste concurrenten, de Nissan Qashqai en Kia Sportage. De Mitsubishi ASX is er vanaf € 22.782,-.