Opmerkelijke test: Microcar MC1
Een auto kun je het eigenlijk niet noemen. Meer een vervoersmiddel voor mensen die niet meer kunnen of mogen autorijden. Maar we namen de proef op de som en werden verbaasd!
Het worden vaak minderwaardig ‘invalidenwagentjes’ genoemd wat ook geheel terecht was voor modellen van een aantal jaren geleden. De vaak vreemd gevormde brommobielen deden niet erg modern aan. Maar tijden veranderen en dus ook de brommobiel. Voor ons staat de Microcar MC1, een hele moderne en bovendien leuk uitziende brommobiel. En wie denkt dat de auto karig is uitgevoerd heeft het mis. De MC1 is voorzien van elektrische ramen, een automaat, centrale vergrendeling op afstandsbediening, lichtmetalen velgen en zelfs een glazen panoramadak!
Regels voor een brommobiel
De Microcar MC1 is zoals gezegd een brommobiel, wat betekent dat er geen rijbewijs voor nodig is om erin te mogen rijden, een bromfietscertificaat voldoet. Ook is er geen wegenbelasting te verschuldigd wat meteen al weer een (financieel) voordeel meebrengt. Aan de andere kant zijn er wel voorwaarden gesteld aan de brommobiel. Zo mag het voertuig niet harder kunnen rijden dan 45 km/h en een leeggewicht hebben van maximaal 350 kg.
Nog best snel!
Onder de kap vinden we een 505 cc metende Lombardini dieselmotor. Het dieseltje levert een vermogen van 5,4 pk en een koppel 19.6 Nm (bij 1600 tpm). Met deze motor presteert de MC1 boven verwachting in combinatie met de variomatic. Na een beetje langzaam op gang komen gaat de Microcar best snel (voor een 45km auto) naar een top van 53 km/h. We hebben zelf 56 km/h op de digitale kilometerteller gezien. Het verbruik is met 3,5 liter op 100 km bijzonder zuinig. Het enige nadeel van de motor is dat hij behoorlijk lawaaierig is. In het bijzonder bij optrekken is het geluid overheersend en kun je merken dat het een klein motortje is en een weinig geïsoleerde auto. Bij het rijden van een constante snelheid is het geluidsniveau een stuk minder maar ook dan moet je niet met je raampje op gaan rijden anders lijkt het wel alsof er een tractor achter je rijdt!
Rijdt verbazend goed
Voor zijn piepkleine bandjes heeft de auto verbazend veel grip (145/60R). Daarmee is het mogelijk om niet al te scherpe knikken in de weg met volgas te nemen. De auto is veilig onderstuurd zodat je gelijk wel dat je te ver ben gegaan. Na een beetje gas terug te hebben genomen komt de auto snel weer in het goede spoor. Sturen gaat best direct maar helaas erg zwaar wanneer je moet in- en uitparkeren of minder dan 15 km/h rijdt. De vering van de MC1 voelt te hard aan om comfortabel te zijn voor zijn doelgroep. Want wees nu eens eerlijk, 90% van de kopers van een voertuig als deze zijn ouder dan 65 jaar. Een hard onderstel is leuk voor een beter weggedrag maar daar zitten de kopers van de MC1 niet op te wachten. Het onderstel moet dus een stuk comfortabeler. Snel tot stilstand komen is met de MC1 geen probleem. Voor én achter zijn schijfremmen gemonteerd en die grijpen prima aan. Het remmen is goed te doseren en mede dankzij z’n lage gewicht staat de auto snel stil.
Ruimte
Ja, dat is een goeie! Maar met een lengte van 1,85 m is het prima zitten in de MC1. Er is voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar, Alleen in de breedte zou je weleens met je passagier in de knel kunnen komen omdat de stoelen erg dicht bij elkaar staan, maar wat wil je ook met een breedte van 1,40 meter. Helaas is de zit laag wat niet bevorderlijk is voor het in- en uitstappen. Ook hier kun je weer concluderen dat dit voor de doelgroep niet geweldig is. Wel is de deur groot genoeg voor een ruime instap. Een leuk detail is dat het raam een stukje open gaat zodra je het portier opent. Met een gesloten raam is het niet mogelijk de deur dicht te gooien, dit in verband met de luchtdruk. De bagageruimte ruim voldoende voor de bagage of boodschappen van twee personen. De importeur geeft zelfs op dat er 800 liter bagageruimte beschikbaar is.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Degelijkheid is ver zoek
De kwaliteit van het wagentje was ver te zoeken. Het afdekgordijn van het zonnedak klapperde continue en het dashboard trilde rustig mee. Wanneer de versnellingspook in D werd gezet bewoog het gehele dashboard mee. De deuren, motorkap en achterklep voelden niet erg degelijk aan en er ware grote naden zichtbaar tussen de bumpers en overige delen van de carrosserie. Bovendien had de automaat had soms even tijd nodig om het verschil tussen de D en de R te zien.
Conclusie
Als je kijkt naar de kwaliteit en de rij-eigenschappen is de Microcar MC1 geen waardige concurrent voor een auto. De degelijkheid, het te harde onderstel en de lage instap zijn ernstige missers. Wat ruimte betreft en sportieve rij-eigenschappen heeft de MC1 ons tot de verbeelding gesproken. Hij is ruim en biedt voldoende (bagage)ruimte, daarnaast is er gemakkelijk mee door de bochten te sturen zonder gevaarlijke situaties te krijgen. Wat prijs betreft is de MC1 in ieder geval veel te duur om een concurrent te zijn voor een gewone auto uit de kleinste klasse. De door ons gereden MC1 Préférence kost € 12.500,- en de goedkoopste MC1 kost € 9.500,- Een verklaring voor deze prijs is het licht moeten houden van de auto. Er is een maximum van 350 kg waardoor veel moeite moet worden gedaan. Al met al kan gezegd worden dat het een goed vervoersmiddel is voor oudere mensen. De automaat is gemakkelijk te bedienen en met een klein beetje kijk op autorijden kun je zo met de MC1 de weg op gaan.
Plus- en minpunten
Complete uitrusting
Ruimte
Geen rijbewijs vereist
Duur
Veel kleine missers
Afwerking laat te wensen over
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.