Audi SQ5 TDI
Wie de Audi SQ5 in zich opneemt twijfelt geen moment: dit is een krachtpatser uit de S-stal van Audi. Gespoten in Estorilblauw, geschoeid op 20 inch lichtmetaal en voorzien van visuele accenten als een in platinagrijs uitgevoerde grille, S-logo’s en een V6 T-badge op de voorspatborden. Het meest bijzondere is echter die lettercombinatie op de achterklep: TDI.
Schaamrood
Stap in, rijdt weg, en je gelooft eigenlijk niet wat je voelt. Zeker niet als je eerder op de dag met een gewone Q5 hebt gereden. Een ook niet misselijke welteverstaan. Want met 272 pk mag je de nagelnieuwe 3.0 TFSI bepaald geen stakker noemen. Nou, in het bijzijn van de SQ5 TDI krijgt deze benzinetopper echt het schaamrood op de kaken. Onnodig als je het ons vraagt, want Audi heeft inmiddels bewezen dat de TDI-techniek niet meer onderdoet voor een benzinemotor. Toch spreken de prestaties van Audi’s nieuwe dieselbeul tot de verbeelding. Accelereren naar 100 km/h in 5,1 seconden en een topsnelheid neerzetten van 250 km/h is nu eenmaal niet wat de gemiddelde dieselauto zomaar klokt.
Petrolheads opgepast
Voor de critici blijft het echter een vreemde gewaarwording. Want een sportauto en een dieselmotor, dat past in wezen niet bij elkaar. Maar ja, een SUV – met zijn hoge zwaartepunt – en sportiviteit eigenlijk ook niet. Klopt, de SQ5 gaat dan ook tegen de aloude gebruiken in en blijft een soort van concessie. Maar Audi bewijst hier wel dat deze twee componenten tot een uitermate smakelijke combinatie kan leiden. Smakelijker dan wij op voorhand hadden durven dromen. De SQ5 is het ultieme voorbeeld van een uitzondering op de regel. En dan leggen we onze op voorhand aanwezige scepsis graag naast ons neer om te accepteren dat het dus mogelijk is om een superieure dieselmotor te bouwen die zelfs verstokte petrolheads zal overtuigen.
Sound actuator
Het gaspedaal gaat dan ook opnieuw zover mogelijk richting het schutbord. Drive select staat in standje dynamic en de 3.0 liter zelfontbrander begint weer van vooraf aan. Roffelend, grommend en briesend. Met een ferme duw worden we voor de zoveelste keer achterin de stoelen gedrukt terwijl de S tronic-versnellingsbak flitsend door zijn verzetten schiet. Soms met een wat rauwe overgang, maar veelal soepel en razendsnel. Als we plots even moeten vertragen, maar kort daarna opnieuw op het gas gaan, is het effect onverminderd. Werkelijk bij elk toerental weet de krachtcentrale voorin een indrukwekkend koppel te produceren met als hoogtepunt maar liefst 650 Newtonmeters. De turbo fluit er daarbij lustig op los en ondertussen produceert het dieselblok een soundtrack dat welhaast van een V8 lijkt te komen. Nee, de technici van Audi hebben zich er niet halfslachtig vanaf gemaakt. Door het monteren van een zogenaamde sound actuator in een aftakking van het uitlaatsysteem produceert de SQ5 een verslavende grom dat je samen met het forse versnellende vermogen herhaaldelijk beloond voor het beantwoorden van de uitdagende lokroep.
Vuistikke uitlaatpijpen
En dat hoge zwaartepunt? Natuurlijk is de SQ5 geen sportauto zoals een ander S-model, maar voor een SUV is hij absoluut uitdagend. Een prima basis, die van de Q5, is daar natuurlijk grotendeels credit aan. Maar ook de specifieke behandeling van Quattro GmbH werpt zijn vruchten af. Het onderstel is met 30 millimeter verlaagd, de besturing merkbaar directer en het compacte sportstuurwiel met afgeplatte onderzijde geeft je het gevoel van controle. Oppermachtig voel je je als alle Newtonmeters de versnelling inzetten en je vervolgens de vier vuistdikke uitlaatpijpen aan iedereen laat zien wanneer je voorbij snelt. Want dat is wat de Audi SQ5 TDI zonder meer kan, iedereen te snel af zijn. Niet alleen omdat hij simpelweg bloedsnel is, maar ook omdat hij daartoe uitdaagt.
Tip!

Viaplay jaarabonnement is terug: met gratis F1 TV Pro inbegrepen
Bespaar nu tijdelijk tot 60 euro per jaar!