Citroën DS5
Van een gebrek aan bravoure hebben we de Franse fabrikant met de double chevron nog nooit kunnen betichten. Voorbeelden in haar historie zijn er legio, maar ook in het heden probeert Citroën haar hoofd hoog boven het maaiveld uit te steken. Het meest recente bewijs? De DS5.
Excentriek
Het fundament voor de aanlokkende middenklasser stamt alweer uit 2005, toen Citroën het Sportlounge studiemodel presenteerde. En hoewel de productievariant ruim zes jaar op zich heeft laten wachten oogt het nog steeds zeer eigentijds, modern en ronduit spectaculair. De stompe neus met brede grille en de achterovervallende koplampen met de naar de voorruit doorgetrokken sierstrips zorgen al voor de eerste fronsende wenkbrauwen. De vele lijnen, plooien en vouwen in de flank geven het excentrieke front een sterk vervolg om over de achterzijde nog maar niet te spreken. Hier worden de grove heupen extra benadrukt door de ingevallen achterlichten terwijl de dubbele uitlaten de uitzinnige bilpartij compleet maken. Had iemand het hier over gedurfd?
Keerzijde
De additionele dosis moed was overigens nog niet uitgewerkt toen de ontwerpers aan het interieur begonnen. Ook hier hield Citroën zich niet aan de conventionele indeling en stelt de inzittenden bloot aan een gewaagde styling. Het op een jachtvliegtuig geïnspireerde dashboard oogt voortreffelijk, futuristisch en kent een ongekend oog voor detail. De materialen, de bedieningselementen alsmede het driedelige panoramadak bezorgen de inzittenden een haast exorbitante beleving. Maar ondanks alle complimenten aan de ontwerpers moeten we concluderen dat het design een duidelijke keerzijde heeft. Zo zorgen de wirwar van knoppen, display’s en tuimelaars voor een matige ergonomie en laat de bouwkwaliteit op diverse plaatsen te wensen over. Het nodige kraken was onze DS5 niet vreemd. Ook neemt de forse binnenspiegel door de vlakke voorruit veel zicht weg. En als we het toch over het visuele facet hebben; door de wulpse vormen is het zicht rondom eveneens niet optimaal. Wie mooi wil zijn, moet nu eenmaal pijn lijden moeten de ontwerpers gedacht hebben.
Pakezel
Gelukkig geen druppeltje zweet voor de inzittenden van de DS5. Zittend op het bijzonder gracieus gestileerd nappaleer dat luistert naar de naam Club Fauve Bruin weet een volwassene zowel voorin als op de achterbank zich prima te settelen. Slechts de hoofdruimte achterin kan een probleem vormen voor langere personen. Geen passagiers op de achterbank? Dan kan de riante bagageruimte van 468 liter uitgebreid worden tot een maximum van 1.288 liter. Laatstgenoemde waarde is wellicht geen match voor concurrerende stationwagens, maar deze zijn vaak praktischer vormgegeven en meten enkele centimeters langer. Overigens heeft Citroën de DS5 ook niet als pakezel bedoeld; daarvoor staat de 1.462 liter grote C5 Tourer in de showrooms.
C4 Picasso
Vergis je overigens niet, de DS5 leende zijn platform niet van de C5 maar deelt zijn basis met de compactere C4 Picasso. Zodoende geen ‘Hydractive 3+’-veersysteem, maar een meer conventioneler platform voor de aanvoerder van het DS-gamma. En dat past de DS5 prima. Geen overdreven comfortabel rijkarakter, maar net als de overige DS-leden een stevig rijgedrag. Mede door de optionele 19 inch lichtmetalen wielen zelfs tegen het stoterige aan. Iets dat we van een Citroën in dit segment eigenlijk niet verwacht hadden. Over de besturing kunnen we kort zijn, want hoewel hij een prettige weerstand biedt mist hij een zekere mate van feedback en is hij nogal zelfcentrerend. Een sportieve auto is de DS5 daarmee niet, wat ongetwijfeld ook niet de bedoeling was, maar uitermate comfortabel is hij evenmin. Op snelheid hadden we simpelweg wat meer dynamiek verwacht terwijl hij op slecht wegdek meer comfort zou moeten bieden. De DS5 lijkt met dit rijgedrag een klein beetje zoekende te zijn naar wat zijn karakter precies is. De balans is een beetje zoek.
Spaarzaam
Geen leasevriendelijke dieselmotor in ‘onze’ DS5. De importeur verwende ons met de meest potente krachtbron die stiekem ook het beste past bij het flitsende uiterlijk. Deze topmotorisering impliceert de 200 pk sterke 1.6 THP die we kennen uit diverse producten van zowel BMW (MINI) als PSA (Citroën en Peugeot). Ook in de 1.405 kilogram zware DS5 overtuigt de compacte krachtbron dankzij zijn soepele karakter. De viercilinder geeft altijd thuis en duwt je moeiteloos naar hoge snelheden. Een ware krachtexplosie blijft echter uit, waardoor je de 200 pk lichtelijk in twijfel trekt. Desondanks lijkt de DS5 relatief spaarzaam met brandstof, zo blijkt uit ons testtraject. Een gemiddelde van 7,6 l/100 km is keurig voor een dergelijke middenklasser met dit vermogen. Dat is helaas niet smetteloos genoeg voor 20% bijtelling, maar die mogelijkheid biedt Citroën wel. In twee smaken nog wel, want zowel de e-HDI 110 EGS als de Hybrid4 beschikken over deze fiscale voorkeuzebehandeling. Daarmee kunnen we de technische afdeling niet van een Franse slag betichten en blijft Citroën in de kielzog van de concurrentie.
Geen Duitser
De Duitse rivalen uitdagen in hun territorium is een riskante onderneming. Toch pogen de Fransen de consument met een ongekende vormgeving, een flink potje zelfvertrouwen en een verleidelijke ambiance naar de showroom te trekken. Of dat lukt hangt af van de kieskeurigheid van de koper. Hecht deze veel waarde aan de strakke bouwkwaliteit van de Duitsers, een smetteloze ergonomie of een sportieve rijdynamiek dan gaan ze waarschijnlijk aan de neus van Citroën voorbij. Is de consument wel ruimdenkend en minder ‘pünktlich’, dan pakt de DS5 ze met gemak in. Eindelijk weer eens wat onderscheidend in deze klasse. Bedankt Citroën!
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.