BMW 3-serie

Onbevangen in de nieuwe BMW 3-serie stappen, dat is met een onuitwisbare indruk van de 5-serie en de nog piepjonge 1-serie in het achterhoofd, makkelijker gezegd dan gedaan. We zoeken dan eigenlijk ook enkel naar een bevestiging op de vraag: in hoeverre heeft het zachtaardiger geworden BMW de touwen bij de 3-serie laten vieren om hem toegankelijker te maken voor een breder publiek?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: niet. De nieuwe BMW 3-serie rijdt nog evenzo strak als zijn voorganger. Mogelijkerwijs een fractie scherper, al is het noodzakelijk om het vorige model en deze zesde generatie in een rechtstreeks duel te laten bekvechten om dit te ontdekken. Die gelegenheid geeft BMW ons in omgeving van Barcelona niet waar we de nieuwe 3-serie voor het eerst kunnen rijden. Het merk kijkt het liefst vooruit, hoe geslaagd de E90-serie ook was.

Dubbel paspoort
Volledig met lege handen laat BMW ons echter niet staan. BMW is nu eenmaal een merk dat veel waarde hecht aan de eigen historie en dus is de nieuwe 3-serie gekaft met details uit het verleden. Allereerst de ‘nieren’ van de grille die in de loop der jaren wel zijn geëvolueerd, maar als één doorgegeven moedervlek het BMW-DNA blijven kenmerken. Bij de nieuwe 3-serie lijken ze door de sterk aflopende motorkap à la Z4 ietwat voorover te buigen, maar in werkelijkheid staan ze loodrecht op de horizontale koetswerklijn. Een slimme ontwerptruc dat de nieuwe 3 in rust al enige snelheid en zodoende meer dynamiek dan zijn grote broer meegeeft.
Over de 5-serie gesproken. Vaker dan ooit tevoren zal de 3-serie verward gaan worden met dat model, maar gelukkig kunnen we ook melden dat een persoonlijke identiteit wel degelijk behouden is gebleven. Bepalend voor welk gezicht je de nieuwe 3-serie toebedeeld is de hoek van waaruit je hem bekijkt. Driekwart van achteren is de gelijkenis met de Fünfer onvermijdelijk en ook bewust zo bedoeld. Vol op de zijkant denk je dan weer zowaar met de oude 3-serie van doen te hebben; de profiel- en de scherpgehoekte flanklijn is uitermate treffend. Wat de nieuwe met fabriekscode F30 echter juist uniek maakt, zijn de doorgetrokken koplampunits. Niet eerder op een BMW van de laatste generatie zijn de nieren hierdoor zoveel mogelijk ‘blootgelegd’. “Een subtiele knipoog naar de E30”, verklaart de fabrikant.

Model Lines
Debuterend bij de 1-serie is ook de nieuwe 3-serie onder te verdelen in verschillende modeluitvoeringen, door BMW “Lines” genoemd. Er zijn er drie: Modern Line, Sport Line en Luxury Line met als aanvulling daarop het M-Sports Package. Iedere uitvoering bevat specifieke kenmerken. In het kort komt het erop neer dat de Modern Line zich kenmerkt door frisse, naar onze smaak wat voos aandoende kleurstellingen (olijfgroen) en natuurlijke materialen, bijvoorbeeld onbehandeld hout met een aangedikt reliëf. Sterke contrasten tekenen de Sport Line, terwijl de meer klassiek ingestelde personen hun hart kunnen ophalen met de Luxury Line. De detaillering in het interieur komt bij deze uitvoering ook het meest uit de verf. Door donkere tinten te combineren met bijvoorbeeld kastanjebruin meubilair en ‘koude’ materialen als aluminium wordt er meteen een warme ambiance gecreëerd. Absoluut onze keus, al was het maar omdat de 3-serie als Luxury Line al gauw een hoger prijskaartje lijkt te vertegenwoordigen dan werkelijk het geval is.

Oogje dicht
Sowieso doet de nieuwe 3-serie erg ‘premium’ aan. Dat mag je verwachten in deze klasse, maar BMW’s middenklasser legt de lat op dit gebied weer wat hoger. Zoals eerder aangehaald is het detailniveau overweldigend. De 3-serie kent niet zoveel dieptewerking als de 6-serie – van binnen toch het mooiste en meest gedramatiseerde model dat BMW momenteel in huis heeft – maar ademt minstens zoveel kwaliteit uit als de hoger geclassificeerde Beamers. Enigszins jammerlijk is dat de fantastische arbeid die de assemblagemedewerkers leveren wordt overschaduwd door één enkele afwerkingmisser; de tweedelige deurgrepen van de voorportieren worden hinderlijk geteisterd door een oncorresponderende vorm met een fikse naad tussen de beide panelen en een krakend geluid bij het vastpakken tot gevolg. Het betreft een kleine smet op een verder onberispelijke interieur. BMW erkent gelukkig het probleem – dat oorzaak vindt in foutieve mallen – en belooft dat het voor half februari, wanneer de nieuwe 3-serie bij de dealers staat, is opgelost. Voorlopig een oogje dichtknijpen dan maar.

Net dat beetje
Ondanks de voorgaande misser moet de nieuwe 3-serie voor bestaande 5-serie-rijders niet als een stap terug voelen, te meer ook omdat interieurruimte erop vooruit is gegaan. Met een toegenomen carrosserielengte van 93 mm en een gegroeide wielbasis met 50 mm, waarvan 15 mm ten goede kwam aan de achterpassagiers, is de 3-serie achterin iets ruimer geworden. Volwassenen beschikken voortaan over net dat beetje meer beenruimte dat nodig was voor de lange afstanden. Overhouden doet het overigens nog altijd niet.
Een andere reden dat je in de 3-serie aan niets te kort komt is door de van andere modellen overgewaaide moderne snufjes als Lane Change, Lane Departure Warning met Collision Warning en Surround View en Real Time Traffic Information. Daarnaast biedt de laatste generatie van ConnectedDrive de mogelijk om te internetten, speciale apps te downloaden en het onderhouden van sociale contacten via een Twitter-interface. Facebook kan ook.

Drive Experience Control
Een debuterende feature die wij zelf graag welkom heten is Head-Up Display. Precies die informatie waarover je tijdens het rijden het liefst wenst te beschikken wordt pal in het blikveld voor je geprojecteerd. Gewoon top. Hiermee geven we direct een vervolg aan de voorzet waarmee we deze rijimpressie mee begonnen, en wel over hoe de 3-serie rijdt. Nogmaals, er is niets aan gelogen dat de 3-serie zijn maatstaf qua rijeigenschappen heeft behouden. Maar het is tevens naar waarheid dat BMW tegelijk wel degelijk de teugels heeft laten vieren om een meer uitgesmeerd rijkarakter te creëren. Nieuw is namelijk Drive Experience Control, feitelijk niet meer dan de reeds bekende adaptieve hard- en software, maar dan wel gezegend met een grandioze mix tussen comfort en dynamiek. De verschillen tussen de modi zijn duidelijk merkbaar. In de meest dynamische stand ontpopt de 3-serie zich tot een messcherp sturende sedan. De van nature al erg communicatief ingestelde stuurinrichting reageert nog alerter op stuurbewegingen en dat geldt tevens voor de gasresponse en de transmissie. Tractie en grip houden lang stand, mede door de straffere dempers in Sport en Sport+. Wanneer we de nieuwe 3 ook even uit mogen proberen op het circuit van Catalunya ervaren we des te meer hoe mooi vlak de koets in scherp genomen bochten blijft. Zelfs in Comfort rolt de auto nauwelijks om de lengteas, maar biedt het evenwel een hoge mate van comfort waarmee de 3-serie nieuwe zieltjes voor zich probeert te winnen. Op de openbare weg betrappen we de 3-serie zelfs op een licht deinende achterkant wanneer het wat glooiender wordt.

Motoren
De meest zuinige modus is Eco Pro. Daarmee wordt het meest luie rijkarakter geactiveerd, uiteraard met het als doel brandstof te besparen. In de praktijk betreft het slechts een gewetenssusser, want de 3-serie wordt met motoren geleverd die aansporen tot sportief rijgedrag. Althans, de twee die wij reden. Of je nu met de krachtigste 320d (184pk / 380 Nm) of de 328i (245 pk / 350 Nm) stuurt, geen van beide doen - op hun sound na - verlangen naar een zescilinder. Door het uitgesmeerde koppel blinken zowel de turbodiesel als de -benzine uit in een enorme reikwijdte. Al vanaf 1.200 tpm pakken de blokken soepel op, om pas enkel honderden toeren voor het rode gebied in trekkracht af te nemen. Standaard levert BMW een handgeschakelde 6-bak, wij testten enkel de versies met achttraps transmissie. Een voortreffelijke reiscombinatie. Wanneer het niet hoeft zoekt de conventionele automaat onmerkbaar zo snel als het kan het meest efficiënte verzet op. Mag het wat wilder, ook dan weet de bak de wensen van de bestuurder uitstekend aan te voelen. De anticipatie op het gaspedaal is subliem met (in Sport/Sport+) nagenoeg perfecte overbrengingsverhoudingen om na het overschakelen precies in dat toerengebied terug te vallen waar de meeste kracht van het blok zit. In de 328i is dit nog beter dan in de 320d. Ook schakelen met de optionele paddles achter het stuurwiel verloopt in de benzine net even wat sneller dan in de diesel. Een bewuste keuze volgens BMW. Bij accelereren, dus bij belasting, laat met name de diesel wel ietwat van zich horen. Eenmaal op kruissnelheid is de 3-serie fluisterstil. De serieus snelle 328i is zelfs bij 6.000 tpm nog zwijgzaam, en die had nu juist een wat meer opzwepend motorgeluid mogen produceren. Nu zijn het de afrolgeluiden van de 19 inch wielen met brede banden die de overhand nemen. Wij raden daarom 18 inch aan. Staan ook erg goed.

Resumé
We kunnen er lang of kort over schrijven, samengevat is de BMW 3-serie een dijk van een auto. Geen auto in deze klasse (en eigenlijk ook niet één daarboven) waarbij comfort en dynamiek het zo goed met elkaar weten te vinden. De nieuwe 3-serie behoudt de koppositie als het gaat om rijplezier, maar kan door zijn vriendelijker karakter nu ook de meer op comfort gerichte klant plezieren. Daarnaast biedt de zesde generatie hetzelfde als de concurrentie en zelfs meer, dus eigenlijk kan de BMW je enkel niet aanstaan qua design. Maar dat is dan ook het enige subjectieve aan de nieuwe 3-serie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties