Volkswagen up!
Hoe cliché het ook klinkt, maar Volkswagen is eindelijk terug met een echte ‘volksauto’. De up! moet de Kever van de 21ste eeuw worden. Als het aan Volkswagen ligt tenminste. De concurrentie is er immers ook nog, en die geven hun posities niet zomaar uit handen. De up! is daarbij ook nog eens duurder dan zijn concurrenten. Is dat te verantwoorden?
Sympathiek
Om de meerwaarde van de up! te ondervinden reisden we af naar Rome. De Italiaanse metropool is met zijn 2,7 miljoen inwoners een garantie voor druk stadsverkeer waar scooters en kleine stadsauto’s je aan alle kanten voorbijschieten. Maar in die hectiek is ook plaats voor hippe bars, trendy boetieks en vele terrasjes. Precies het imago dat Volkswagen de up! graag wil aanmeten. En het past ook bij het model. Als we de up! door de straten van Rome sturen, een druk terras passeren en de laatste zonnestralen van de dag oppikken lijkt hij geheel in zijn element. Het sympathieke snuitje heeft karakter en straalt positiviteit uit. Het design is herkenbaar Volkswagen, maar zijn scheppers Walter de Silva en Klaus Bischoff hebben er ook een eigen identiteit aan gegeven. De up! is vrolijk, luchtig en toegankelijk. En dat terwijl een gemiddelde Volkswagen juist vaak zakelijk en ietwat afstandelijk is.
Klein, maar ruim
Die olijke uitstraling maakt de up! al snel schattig en in de volksmond tot ‘autootje’ bestempeld. Ontkennen kunnen we dat niet, want met een lengte van 3,54 meter, breedte van 1,64 meter en hoogte van 1,48 meter is de up! met recht een kleintje. Verrast zijn we dan ook als we het grote portier openen en op de bestuurdersstoel plaatsnemen. Klein? Nou, de up! voelt eigenlijk best groot aan. Voorin heb je been- en hoofdruimte voldoende en het gevoel bij de bijrijder op schoot te zitten heb je evenmin. Het op de hoeken plaatsen van de wielen heeft een positieve bijdrage geleverd aan de – voor zijn segment - riante binnenruimte. De achterbank is zelfs niet alleen geschikt voor kinderen, maar volwassenen zullen hier af en toe best een ritje kunnen doorbrengen. De wekelijkse boodschappen vinden in de 251 liter metende kofferbak hun plekje wel en mochten de Kerstdagen voor de deur staan dan kan de achterbank worden neergeklapt om zodoende 951 liter aan bagage kwijt te kunnen. Dat is meer dan mening concurrent.
Afwerking
Volkswagen weet al sinds jaar en dag hoe je een interieur moet inrichten. Vaak degelijk, maar uitstekend afgewerkt en met de meest intuïtieve ergonomie. Het is in de up! niet anders, al hebben concessies ook hier onvermijdelijk tot veel discussies geleid. Waarom kan de bestuurder bijvoorbeeld niet het raam van de bijrijder openen? En waar zijn de touwtjes waarmee de hoedenplank omhoog gaat als je de klep opent? Het zijn een paar kleine dingetjes die juist die meerwaarde van een Volkswagen moeten benadrukken.
Wel onberispelijk is de afwerking. Natuurlijk, de gebruikte materialen zijn niet van de zachtste soort, maar verwacht dat ook niet in dit segment. Het grootste verschil met vele andere Volkswagens is eigenlijk het design. Hier geen soberheid dat overheerst, maar ruimte voor enkele speelse elementen. Zo komt de kleur van de carrosserie prominent terug op de portieren en kan de grote strip op het dashboard in een vijftal kleuren worden uitgevoerd. Bestel je bijvoorbeeld een up! black of white (aanrader) dan komt de kleur ook terug op het stuurwiel.
Maps+more
Geheel eigentijds is het 5 inch portable navigatiesysteem dat prominent op het dashboard geplaatst is. Volkswagen ontwikkelde het in samenwerking met de Duitse navigatieproducent Navigon en noemde het maps+more. Het schermpje is zowel een navigatiesysteem als een Bluetooth-carkit en het audiosysteem is ermee te bedienen. Bovendien kun je er een uitgebreide boordcomputer op tevoorschijn toveren. Het systeem weet ons werkelijk foutloos door het chaotische Rome te leiden al hadden de Italiaanse straatnamen wel even door Luciano ingesproken mogen worden in plaats van Claus. Werkelijk hilarisch is het om de Engels sprekende Duitser de Italiaanse namen te horen uitspreken.
Emergency City Braking
Inmiddels hebben we ons al heel wat kilometers door de drukke Romeinse straten voortbewogen. Langzaam, want het is druk als altijd. Een groene golf kennen de Italianen niet dus voor elk verkeerslicht staan we opnieuw stil. Dat er niet meer ongelukken voorkomen verbaast ons continue. Bij Volkswagen weten ze vermoedelijk anders, want voor de up! ontwikkelden ze het zogenoemde Emergeny City Braking, een noviteit in het segment. Met een laser scant het systeem de omgeving 10 meter voor de auto af om indien nodig zelf een noodstop maken (tussen 5 en 30 km/h). Let je even niet op en remt je voorganger toch? De up! zet je stil. We hebben het op een proefopstelling (met een opblaas-up!) kunnen uitproberen en het werkt verbluffend goed.
Wendbaar
Terwijl het Colosseum aan ons voorbij glijdt en hordes toeristen ons niet onopgemerkt laten passeren komen onze eerste oordelen naar boven. We kunnen enkel concluderen dat de up! hier op zijn plek is. Hij is wendbaar, compact en laat zich overal lekker snel tussendoor schieten. Maar hij voelt niet aan als een kleine stadsauto. De up! voelt veel degelijker. De besturing is prettig, het onderstel comfortabel – en niet stuiterig zoals veel kleine auto’s – en er is veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Pas als we het raampje laten zakken dringen de stadsgeluiden echt tot ons door.
Motor
Het meest verrassen doet de wegenbelastingvrije nieuwe 3-cilinder benzinemotor ons. Het blok heeft een inhoud van slechts 999 cc maar weet zeker in het stadsverkeer voor vlotte prestaties te zorgen. En hij klinkt nog leuk ook. Lekker brutaal zelfs. Maar tijdens constante snelheden juist zeer stil. Met zijn 75 pk weet de up! in 13,2 seconden naar 100 km/h te sprinten en een nog best respectabele top van 171 km/h te realiseren. Het 95 Nm hoge koppel – dat praktisch continue beschikbaar is – laat zich vooral gelden tijdens de vlotte (tussen)sprintjes. Het blokje reageert alert en de vijfbak laat zich daarbij heel prettig en met korte slagen bedienen. Als we even later overstappen in de 60 pk sterke variant van de – voorlopig – enig leverbare motorisering in de up! valt amper verschil te merken. De trekkracht is dan ook voor beide varianten gelijk. Enkel wanneer we wat meer snelheid willen maken mis je die extra 15 pk. Zit je echter zelden de snelweg, dan kun je met de lichtste versie prima uit de voeten.
Vespa´s, Panda´s & Smart´s
Als de dag vordert en de enorm drukke en chaotische avondspits Rome in zijn greep houdt worstelen wij ons tussen de Vespa’s, Panda’s en vooral Smart´s richting ons hotel. Zou het stadsbeeld hier over een paar jaar veranderd zijn? Zou de up! net zo karakteristiek kunnen worden voor Europese steden als zijn Franse en Italiaanse soortgenoten? Ach, het antwoord is zo moeilijk niet. Als Volkswagen iets op de markt brengt doen ze het goed. Zijn voorganger - de Fox - mocht in Europa dan nooit een succes zijn geworden, een tweede kans verknallen doen ze nooit. De up! is goed. Heel goed zelfs. Hij voelt volwassen aan, rijdt prima en de motor weet wel raad met de maar 830 kg wegende benjamin uit Wolfsburg. En zijn meerprijs ten opzichte van de concurrentie? Die is ‘ie waard. En het mooie is; dankzij z’n VW-logo over tien jaar ook nog.