Ford Focus Wagon
Ruim een half jaar geleden stuurden we in Spanje met de nieuwe Ford Focus. We reden destijds de vijfdeurs hatchback omdat de in de regel populairste uitvoering, de stationwagen, nog niet beschikbaar was. Die is er nu wel!
Fraaier dan de hatchback
Hoe vaker ons blikveld een nieuwe Focus kruist, hoe meer we wennen aan de nieuwste, sportiefgetinte designtaal van Ford. De Ford Focus Wagon is daar een nieuw voorbeeld van. Die oogt nog net wat dynamischer, mede door het moeten missen van die apart vormgegeven achterlichtunits van de hatchback –voor veel mensen een doorn in het oog. De units van de Wagon zijn weliswaar minder gewaagd, maar naar onze mening meer in harmonie met het gehele ontwerp. Een verbetering dus als je het ons vraagt.
Eerste indruk
Menigeen die voor het eerst het dashboard van het huidige Ford op zijn netvlies krijgt blaakt woorden als “onoverzichtelijk”en “chaotisch”. Toch is er juist goed nagedacht over de indeling en ergonomie van alle instrumenten, displays en bedieningselementen. Dat kunnen we ook nu weer bevestigen na een week sturen in de Focus Wagon. Even is het wennen, maar kort daarna zijn alle knoppen blindelings te vinden. Minder snel konden we ons vinden in de vele vormen en lijnen die het interieur behelst. Gelukkig maken de gekozen materialen veel goed. Het Ford met het beruchte speelgoedplastic is allang niet meer. Duurzame kunststoffen, afgezien van enkele delen in de middenconsole en portieren, geven een duurzame indruk.
363 of 490 liter
Honderdzeventwintig liter is het verschil tussen de bagageruimte van de hatchback en de Wagon. Wanneer de achterbank wordt platgelegd loopt dit uit 368 liter. Het totaal bedraagt dan 1.516 liter. Afgezien van de vormgeving is dit het voornaamste pluspunt om de € 600,- meer kostende Wagon boven de hatchback te verkiezen, al zien we de licht verbeterde hoofdruimte achterin dan even spreekwoordelijk gezien over het hoofd. Met de ruimte achterin is sowieso niets mis. Twee volwassenen of drie kinderen kunnen daar met gemak uit de voeten, net als de twee inzittenden voorin overigens. Leefruimte te over.
Voldoende bemeten
Net als de carrosserievariant is ook de krachtbron van ons testexemplaar een populaire variant. Het betreft hier namelijk de 1.6 TDCi die voor de zakelijke rijders in de 20% bijtellingcategorie valt. Hoewel 115 pk tegenwoordig misschien niet bijster veel voorstelt weet de 300 Nm van de dieselmotor voldoende raad met de 1.250 kilogram zware Wagon. Nul naar honderd geschiedt in elf seconden en een topsnelheid van 193 km/h moet haalbaar zijn. Degelijke cijfers die ook in de praktijk overtuigen. Helemaal gezien het verbruik dat op een gemiddelde van 5,2 liter per 100 km bleef steken. Natuurlijk niet zo scherp als de fabrieksopgave van 4,5 l/100 km, maar zeker geen slechte prestatie.
Dagdromen
De eerste meters met de Focus Wagon herinnert ons aan de introductie van de hatchback in Spanje. We tipten de Focus als de best sturende auto in zijn klasse en dat predicaat geldt eveneens voor de Wagon. Wat stuurt de Focus toch scherp, precies en met veel gevoel. De compacte middenklasser is daarmee zeker geen ordinaire stuiterbak, want ook aan het comfort van de inzittenden is gedacht. De demping is wel wat stevig, maar weet tegelijkertijd de kleine oneffenheden succesvol weg te filteren. Een prettige mix.
Dertig mille
Maar hoeveel kost zo’n Focus dan wel niet? Wel, wegrijden in de Wagon kan vanaf € 21.595,-. Die prijs is van toepassing op de 105 pk sterke 1.6 TI-VCT in Trend-uitvoering. Ons dieselgestookte testmodel, voorzien van het Titanium-pakket, moet echter minimaal € 28.595,- opbrengen. Er blijft dan ook nog maar weinig te wensen over. Zo behelst dit zeer complete uitrustingniveau zoal 16 inch lichtmetaal, cruise controle, gescheiden climate control, elektrische ramen rondom, voorruitverwarming, een startknop en LED-achterlichten. Standaard op alle Wagon-modellen zijn een radio/CD-speler met USB-aansluiting, ESP, Ford EasyFuel en handbediende airconditioning.
Resumé
Dat de nieuwe Focus Wagon hoge ogen gooit hadden we naar aanleiding van onze eerste ervaring met de Focus eigenlijk al verwacht. De extra binnenruimte van de stationwagen complementeert de functionaliteit van de Focus en maakt de vormgeving van het exterieur bovendien ietwat algemener. Voor de rest profiteert de Wagon gewoon van dezelfde voordelen als de hatchback: een gedegen bouwkwaliteit, dynamische rijgedrag en energiezuinige motoren. Misschien wat braaf vooralsnog, maar ook daar werkt Ford aan. De Focus Wagon wordt namelijk volgend jaar leverbaar als ST met 240 pk sterke viercilinder turbomotor. Completer wordt het niet in deze stationwagenklasse.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.