Honda Jazz Hybrid: tikkende tijdbom

De Honda Jazz heeft een trouwe schare fans. Door de hybridemodule van bijvoorbeeld de Insight erin te hangen denkt Honda dit stevig uit te breiden, immers met ‘HYBRID’ op de achterklep maak je klaarblijkelijk snel vrienden. Totdat een hogere macht ingreep.

Hybrides hebben lange tijd voordeel gehad boven auto’s met conventionele verbrandingsmotoren. Ze waren zuiniger en zodoende automatisch schoner waardoor hen privileges werden toebedeeld. We hebben het natuurlijk over de bekende fiscale kortingen. Maar de veerkracht van gewone benzine- en dieselmotoren is verdienstelijk, en autofabrikanten, ook degene met hybridemodellen in hun programma, hebben die rek opgezocht en vindingrijk uitgemolken.
Intussen kunnen klassieke motoren de alternatieve aandrijflijnen behoorlijk goed bijbenen als het gaat om milieuvriendelijkheid. Het voordeel van de hybrideauto is, met name op die markten waar de emissiewaarde van een auto zijn stempel drukt op de vraagprijs, sterk aan het vervagen. Zeker op microniveau toen in dit geval onze eigen overheid begon te tornen aan de normen van autobelastingen. Vanaf 1 juli 2012 treden deze in werking.

De eerste dreun
Profiteert de Honda Jazz Hybrid met zijn CO2-uitstoot van 104 g/km nu nog van MRB-vrijstelling en bij zakelijk gebruik van een maximale bijtelling van 14%, per 1 juli volgend jaar, als de grenzen worden aangescherpt dient er door particulieren die een Jazz Hybrid kopen gewoon wegenbelasting betaald te worden. De bijtellingkorting voor leaserijders bedraagt vanaf dat moment nog maar vijf procent. Kortom, geen 14 maar 20%. Dat is toch een behoorlijke domper.

Het bekende kosten/batenverhaal
Nu staat de Honda Jazz Hybrid hierin zeker niet alleen. Met hem vallen over een klein jaar vele andere, vooralsnog bevoordeelde modellen ineens buiten de prijzen. Toch is het de Jazz Hybrid die waarschijnlijk één van de grootste klappen te verduren krijgt. Harde bewijzen zijn er niet, maar extreem zuinige en schone auto’s worden doorgaans gekocht vanwege hun fiscale aantrekkelijkheid. Wanneer die ontvalt worden traditionele wensen als uitstraling, bouwkwaliteit, praktisch vernuft en rijplezier prompt weer als voornaamste wensen gezien. Niet dat de Honda Jazz Hybrid op deze zojuist genoemde vlakken teleurstelt, maar erin uitblinken doet hij ook niet. Het interieur bijvoorbeeld doet tamelijk eenvoudig en sober aan en is louter opgebouwd uit hard plastic. Een eigenschap waar moderne en zelfs minder kritische consumenten algauw hun neus voor ophalen. Begrijpelijk, want dergelijke materialen zijn simpelweg niet meer van deze tijd, mits de aanschafprijs uiterst scherp is. Echter met € 19.200,- is de Honda Jazz Hybrid nu niet bepaald een prijspakker. Wel de goedkoopste hybride van ons land.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Geen airco
Wie verwacht dat de kritische noten gecompenseerd worden met een rijke standaarduitrusting komt helaas van een koude kermis thuis. Airconditioning is bij de Comfort (de basisversie) niet inbegrepen en ook voor toch-wel-prettig-te-hebben voorzieningen als cruise control, een regensensor, luidsprekers achterin en een middenarmsteun dient men uit te wijken naar de duurdere Elegance. En die is er vanaf van € 21.100,-. Daar komt nog bij dat de Jazz Hybrid in tegenstelling tot veel aanstaande lotgenoten fors duurder in aanschaf is dan een alternatief binnen het eigen leveringsprogramma. In vergelijk tot de Jazz 1.2 bedraagt het prijsverschil met de Jazz Hybrid € 4.300,-. Met een gemiddeld benzineverbruik van 5,3 l/100 km voor de één-punt-twee en 4,5 l/100 km voor de Hybrid moet je, ook mét belastingvoordeel, een flink aantal jaren en kilometers rijden voor het break-even point. En met het volgend jaar wegvallen van de MRB-vrijstelling is de pre van de Hybrid helemaal zo goed als verdampt.

Plusjes
Is het dan enkel kommer en kwel rond de Jazz Hybrid? Nee. Pluspunten scoort de Jazz Hybrid op ruimte en praktische bruikbaarheid. Door de hybridemodule slim weg te werken in de bodem van de auto is de Hybrid een Jazz als elke andere en die stond al te boek om zijn prettige leefruimte. Daarnaast kent het interieur diverse bruikbare opbergmogelijkheden. De bagageruimte kan variëren van 330 liter normaliter naar een kleine negenhonderd maximaal.

Rijden
Rijden zijn Honda’s altijd al goed afgegaan en zo ook de Jazz Hybrid. Bovendien is het lekker eenvoudig. Kwestie van de pook van de traploze transmissie in D zetten en het gaspedaal beroeren. Het kleinste commando resulteert in een alerte reactie en dat geeft niet alleen het gevoel dat de auto de eerste meters bovengemiddeld snel is, hij is het ook daadwerkelijk. Met het IMA-systeem (Integrated Motor Assist) bekend uit andere hybrides van Honda en 136 pk is de Jazz Hybrid dan ook aanzienlijk krachtiger dan het overig verkrijgbare motorpalet. De volle sprint naar 100 km/h duurt 12,1 seconden wat dan weer niet noemenswaardig vlot is, het voelt echter sneller. Eenmaal op kruissnelheden gedraagt de Jazz Hybrid zich volwassen en vertrouwd. Spannend is het allemaal niet, mede door de lichte besturing, maar wel ontspannen en comfortabel. Het onderstel is stil en omgevingsgeluiden worden keurig buiten het interieur gehouden. Het enige dat doordringt is het gejoel van de CVT bij accelereren. Daar zijn deze transmissies berucht om en in de Jazz Hybrid wordt dit opnieuw bevestigd.

Superstil
In de stad is de Jazz Hybrid geruisloos. Bij langzaam verkeer kan de auto enkel teren op de opgeslagen energie in het accupakket dat gegenereerd is tijdens accelereren en afremmen. Puur op stroom manoeuvreer je de Jazz dan door het winkelende publiek en smalle steegjes. Het is in deze ECO-modus waar de Jazz Hybrid tot zijn recht komt. Wie braaf en voorzichtig de D-stand gebruikt ziet vervolgens kleine wonderen gebeuren. Het dashboard kleurt groen en een boompje staat vol in blad. De minder milieubewuste rijder die de Sport-stand wil gebruiken voelt dat de Jazz Hybrid best een sprintje kan trekken, maar zal dat aan de pomp bekopen. Daar is de auto dan eigenlijk ook niet voor bedoeld.

Resumé
De Jazz Hybrid leek een voorspoedige toekomst tegemoet te gaan. Hij rijdt lekker, is ruim en praktisch, en hoewel eenvoudig van opzet en aan de prijzige kant, de fiscale voordelen zouden ongetwijfeld alsnog een succes van hem maken. De timing van Den Haag om te anticiperen op het steeds schoner worden van auto’s had voor Honda (Nederland) niet slechter kunnen komen. Auto’s die op het randje van de huidige normering balanceren beginnen hun veren nu al te verliezen. Rijdende tijdbommen zijn deze modellen geworden en de Jazz Hybrid is er daar één van. Vanaf medio 2012 zal de Hybrid namelijk worden gezien als iedere andere Jazz en alternatieve midi-MPV’s die buiten het fiscaal genot vallen. En dan? Daarvoor hoef je geen helderziende te zijn om de uitkomst te voorspellen. 

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties