Volkswagen Eos
Exact wanneer Nederland het zonnigste weekend ooit beleeft mochten wij de vernieuwde Volkswagen Eos aan de tand voelen. Tijd om de inhoud van de zonnebrandfles te halveren.
Volkswagen, hun tradities en de drang naar marktleiderschap maakt ze soms rare sprongen maken. Zie bijvoorbeeld de tijdlijn van hun cabrioletmodellen die in 2001 plotselinge bevroor met het verdwijnen van de Golf III Cabrio. De komst van de Volkswagen Beetle Cabriolet in 2003 moest de verloren consument opnieuw bedienen, maar bevatte twee koopdrempels: het model was vrij uitgesproken en het had geen stalen klapdak zoals destijds trendy was. Volkswagen merkte deze manco’s bij de open Beetle op en onthulde in 2004 het Concept C studiemodel. Een kleine twee jaar later was de cabriolet op basis van de Golf mét stalen dakconstructie, eigen naam en identiteit klaar om een leegte in te vullen. Nu, ruim vier jaar later poetst de fabrikant de eerste ouderdomsverschijnselen weg en wordt het exterieur van de Volkswagen Eos weer in lijn met het hedendaagse aanbod. En dan ineens wringt het historisch erfgoed. Binnenkort kan men bij de Volkswagen-dealer ook terecht voor een nagelnieuwe Golf Cabriolet, met stoffen dak, maar met een vriendelijker prijskaartje. Een luxepositie voor Volkswagen of heeft diens opgewaardeerde coupé-cabriolet nog maar nauwelijks bestaansrecht?
Exit glimmende neuspartij
In 2006 volgde Volkswagen de toenmalige trend van de Coupé-Cabriolet (CC), al deed het dat op een geheel eigen manier. Door een glazen schuifdak wist de Eos zelfs in gesloten toestand de zonaanbidder te verleiden. De Renault Mégane CC komt er met zijn vaste glazen dak wellicht bij in de buurt, maar toch is de Eos hierin uniek. Het was echter niet het enige wat de vernuftige dakconstructie van de Volkswagen als pluspunt had. Dankzij de lange voorste dakstijlen oogt de Eos dicht aanzienlijk meer als een coupé dan zijn soortgenoten. Slechts een kleine naad bij de achterruit verraadt zijn voorliefde voor de zon. Deze feature is bij de nieuwe Volkswagen Eos behouden gebleven, de glimmende neuspartij moest echter het veld ruimen. Sterker nog, de complete voorzijde is im ’t nieuw gestoken waardoor het weer in de pas loopt met de Golf, de Polo en de bijvoorbeeld de Passat. Recht van voren lijkt de vernieuwde Eos als twee druppels water op de Golf. Pas wanneer je hem recht op de flank bekijkt valt op dat de CC optisch breder oogt dankzij minder hoge koplampunits, een extra lamelle in de grille en een breder luchtrooster in de bumper. Aan de achterzijde trok Volkswagen de achterlichtunits strak en monteerde het een andere bumper. Al met al best ingrijpende wijzigingen, maar de Eos staat er hiermee dan ook weer helemaal fris bij.
Vreemd gevoel
Hoewel het exterieur van de Eos vrijwel compleet op de schop is geweest merken we hier weinig van wanneer we het interieur betreden. Slechts een nieuw stuurwiel, ietwat hoogwaardigere materialen en de bedieningselementen uit de Golf VI moeten de auto een frisse aanblik geven. Het resultaat is een toonbeeld van degelijkheid en ergonomie, maar toch bekruipt ons het gevoel alsof Volkswagen niet alles uit de kast heeft gehaald. Het dashboard van de Golf voelt namelijk net wat beter aan, terwijl juist de Eos in een klasse hoger zou moeten paraderen. Het geheel is keurig, kwalitatief en verzorgd, maar nu de Eos met de Golf Cabrio ook enige concurrentie uit eigen huis heeft had hier iets meer aandacht besteed kunnen worden om het klassenverschil met die cabrio aan te tonen.
Meer ruimte dan Golf
De stelling dat een cabriolet vaak gezien wordt als tweede auto is sinds de komst van de stalen daken licht vervaagd. Naast de matig geïsoleerde stoffen daken van weleer was ook de ruimte vaak een belemmering. In het geval van de Eos hoeft dat niet perse zo te zijn. De zit voorin is ruim voldoende, maar ook voor personen tot 1,85 meter is het achterin qua hoofd- en beenruimte prima vol te houden. De bagageruimte is voor dit type auto eveneens ruim voldoende. Met het dak veilig opgeborgen achterin de Eos is er nog 205 liter laadruimte beschikbaar. Die is weliswaar moeilijk te bereiken, maar diep genoeg voor twee behoorlijke weekendtassen. Is het overkapping uitgevouwen dan stijgt het bagagevolume naar 380 liter en doet de Eos niet veel onder voor een normale hatchback. Ter vergelijk: een reguliere Golf moet het doen met 350 liter.
Potente krachtbron
In 25 seconden rond vouwt de stalen kap van de Volkswagen Eos zich sierlijk achterin het daarvoor bestemde ruim en kan het genieten van de zonnetje beginnen. Hoewel je een cabriolet hoofdzakelijk gebruikt om te flaneren schroomde Volkswagen niet om ons testexemplaar uit te rusten met de meest potente krachtbron in haar assortiment: de 2.0 TSI met 210 pk. Deze geblazen viercilinder die onder andere ook voorin de Golf GTI hangt is wellicht overdreven krachtig voor het karakter van de Eos, maar draagt wel bij aan een ontspannen rit. Want waar de naald van de toerenteller ook staat, koppel is altijd voor handen. Versnellen doet de Eos soepel en vlot, maar zonder agressief of nerveus over te komen. Enige nadeel van een dergelijk potente krachtbron is het verbruik, al valt het gemiddelde van 7,9 liter per honderd kilometer verhoudingsgewijs mee.
Ontspannen karakter
Flaneren, boulevard cruisen of terrasjes-hoppen, de EOS is een ideale figurant die met elk wegdek uit de voeten kan. Standaard is deze Duitse ‘god van de dageraad’ comfortabel ingesteld en gedraagt zich als een typische Volkswagen. Dat wil zeggen vertrouwd en degelijk, maar niet spannend. Met het dak open merk je bijvoorbeeld goed dat het model best aan stijfheid inlevert. Vooral bij snelle bochtwisselingen lijkt de koets licht te wringen en merk je dat de Eos hier niet voor gemaakt is. Hoewel ons exemplaar uitgerust is met een adaptief dempingsysteem (Dynamic Drive Control) - dat het onderstel merkbaar stugger maakt - houdt de EOS liever haar hoofd koel. Rustig cruisen is het devies.
Resumé
De komst van de Golf Cabriolet heeft Volkswagen gelukkig niet doen beslissen de Eos de deur te wijzen, maar juist behoorlijk te vernieuwen. Als coupé-cabriolet biedt de Eos namelijk zeker een meerwaarde ten opzichte van de open Golf, juist vanwege die luxe kapconstructie. Maar ook de grotere bagageruimte en het gelikte (coupé)uitstraling in gesloten toestand is een pré. De nieuwe Volkswagen Golf Cabrio zal door zijn lagere vraagprijs prijskaartje, meer verfijnde interieur en de historische waarde ongetwijfeld klanten weg gaan kapen, maar zal niet meteen afbreuk doen aan het bestaansrecht van de Eos.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.