Mercedes-Benz SLK
Mercedes-Benz heeft vele innovaties op haar naam staan, de inklapbare hardtop is er daar één van. Bij de geheel nieuwe SLK pronkt Mercedes met Magic Sky Control, een toegevoegde dimensie aan het bekende panoramadak. Weer een wereldprimeur erbij, maar op testeiland Tenerife reden we toch vooral dakloos.
Gelegen rondom de 3.718 meter hoge slapende vulkaan El Teide laat Tenerife zich tekenen door maanachtige aardoppervlakken met woeste, gitzwarte rotspartijen, oasegroene bergtoppen, enorme hoogteverschillen en glooiende wegen zover het oog reikt. Opvallend strak asfalt ook. Om van zeeniveau naar de top en weer terug te rijden moeten honderden haarspeldbochten worden getrotseerd. De wegen zijn smal, amper twee voertuigen breed, de bochten blind en de afgronden angstvallend diep. Maar gelukkig, de veiligheid lijkt gegarandeerd door permanente vangrails van frivool gekleurde betonblokken. Het is de perfecte locatie om een nieuwe roadster voor te stellen.
Historisch verantwoord
Mercedes koos het Spaanse kolonie-eiland als testparcours voor de nieuwe SLK. De derde generatie al weer, maar de eerste herinneren we ons nog als de dag van gister, niet in de laatste plaats vanwege het geëvolueerde exterieurdesign op dat van de twee voorgaande generaties. De nieuwe SLK is bedeeld met een gelijksoortige neus als de Mercedes-Benz SLS AMG, de wonderschone reïncarnatie van de 300 SL waarvan het cabrioletmodel door Merdeces-Benz wordt gezien als de “oer-SLK”. Beetje vergezocht, maar er zijn wel degelijk gelijkenissen. De prominent aanwezige grille met in het midden het ronde beeldmerk van Mercedes bijvoorbeeld. De rest van het exterieurdesign is toch vooral heel erg herkenbaar SLK. Soweiso volgt de SLK opnieuw het klassieke recept van een pure roadster: beperkte buitenmaten, korte overhangen, relatief lange motorkap, een zo ver mogelijk naar achteren geplaatste cabine en een kort, sensueel kontje. Voorin ligt de motor, de aandrijving geschiedt op de achterwielen. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig om optimaal rijplezier te bieden. Zo hoort het en dat straalt de SLK dan ook uit.
Magie
Meteen bij de introductie was de Mercedes-Benz SLK eigenlijk al een icoon. De SLK was namelijk de eerste roadster ter wereld met een inklapbare, stalen dakconstructie, door Mercedes “variodak” genoemd. De noviteit maakte van de SLK zowel een coupé als cabriolet en daarom uitermate geschikt als roadster voor alle seizoenen. Andere autofabrikanten volgden al snel en uniek in zijn soort is de SLK allang niet meer. De nieuwe is dit in zekere zin wel. Mercedes heeft namelijk iets nieuws bedacht op het inmiddels gemeengoed geworden panoramadak. Magic Sky Control heet het. Het betreft een glazen dakpaneel ter grootte van een regulier zonnedak waarvan de kleuring aangepast kan worden van licht naar donker(paarsblauw) getint. De mate van transparantie, en daarmee ook de bescherming tegen de zon, kan aangepast worden met een simpele druk op de knop (in de voorruitstijl). Volledige transparantie moet het bekende effect creëren van nog altijd een open gevoel terwijl het dak feitelijk gesloten is. Maar voor de echte cabriobeleving moet de kap toch echt naar beneden. Dat duurt twintig seconden; niet bijster vlot, maar acceptabel, zeker niet in de setting waarin wij de nieuwe SLK rijden. Op Tenerife brandt de zon namelijk gedurende het hele jaar op je huid. Crèmepje genoodzaakt!
Stil
Op het moment van rijden wijst het kwik een graadje of twintig aan. Er is nauwelijks wind. Prachtig weertje. We willen niets liever dan de kap opengooien, maar aangezien voortreffelijk cabrioweer in ons kikkerlandje eerder zeldzaam dan vanzelfsprekend is leggen we de eerste kilometers in gesloten toestand af. Bovendien zegt Mercedes-Benz dat het extra aandacht heeft geschonken aan het geluidscomfort. Rij- en omgevingsgeluiden willen nog wel eens gaan ‘rondzingen’ in de cabine van een compacte cabrio (Nissan 370Z, BMW Z4), maar inderdaad niet in de Mercedes SLK. Die is zo stil als een normale personenauto.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Plastic
’t Is mooi geweest, open die kap! Geleidelijk wordt de cockpit gevuld met zuiver zonlicht. Het interieur komt volledig bloot te liggen en daarmee ook enkele mindere details. Het gelakte wortelnotenhout is een kwestie van smaak en andere, minder kitscherige soorten zijn verkrijgbaar, maar de zilverkleurige knoppen zijn standaard. Mercedes claimt dat ze van aluminium zijn, maar het voelt en schittert als goedkoop plastic. Ook de uiterst lichte weerstand van de draaiknoppen van de klimaatregeling wekt niet het oerdegelijke dat we van Mercedes gewend zijn. Het zijn missertjes op een verder smetteloos en uitnodigend roadsterinterieur. Wederom lieten de makers zich hiervoor inspireren door de SLS. Vanuit de SLK’s cockpit heb je echt het gevoel in het viervoudig duurdere topmodel te zitten. Niets dan lof voor de verantwoordelijken.
Snuisterijen
De nieuwe Mercedes SLK is er vanaf € 47.400,-. Door de SLK 250 waar wij als eerste mee reden af te laden met appetijtelijke snuisterijen nadert deze zonder pardon de zeventigduizend euro. Dat weet je als je een Mercedes-Benz koopt, maar eigenlijk is niets van dit alles nodig om van de SLK te genieten. Het AMG-pakket maakt de SLK krijgshaftig, maar de hoekige styling verstoort de sierlijke, zachte basislijnen ook enigszins. Voyante types zullen er sneller voor kiezen. Ook Airscarf, Mercedes’ warme-lucht-sjaal, is een aangename gimmick, maar verliest al gauw zijn functie bij het dragen van een jas of poloshirt, want de kraag houdt de uitgeblazen lucht tegen. Zomaar twee opties die opgeteld vierduizend euro kosten.
Stug
Wij gaan liever voor het Dynamic Handling Package (DHP). De meerprijs bedraagt € 1.642,- en je krijgt er een SLK met het beste van beide werelden voor terug. Doe er niets mee en de SLK laat zich vloeiend dirigeren over het uiterst dynamische wegennet van Tenerife. Laat je hoofd leegmaken en geniet van de omgeving is dan het credo. De demping is van nature stug dus ook zonder kunstmatige dynamiek kan de SLK behoorlijk hard de hoek om. Door het principe van motor-voorin-aandrijving-achterin is de auto uitstekend gebalanceerd en ligt de grens mijlenver weg. Daarbij bieden de brede, plakgrage banden zoveel tractie en grip dat voor Spielerei de SLK toch echt bewust uit zijn uit zijn rails getrokken dient te worden. Kwestie van op het juiste moment een simpele ruk aan het stuur geven en de achterkant komt voorzichtig om. Zelfs met een ingeschakeld ESP er is wat speelruimte zonder meteen een deuk in het koetswerk en je ego op te lopen. Druk het betreffende magische knopje in en de SLK verandert in een genotvolle rijmachine met sportwagenachtige prestaties. Het stabiliteitssysteem kan nu best uit. De marge van de dempers zijn ineens aanzienlijk kleiner en de koets kent amper body roll. Snaarstrak verslindt de SLK de uitdagende route die Mercedes voor ons heeft uitgestippeld. En die vergde nogal wat van de rijder en auto. Gelukkig was er het nieuwe Dynamic Steering zodat zelfs in de meest krappe bochten het stuur nauwelijks ingedraaid hoeft te worden. Een kleine verlichting, maar onder deze omstandigheden is het best werken in de SLK. Absoluut niet vervelend, maar louter een extra dimensie aan het roadstergevoel. Met veel precisie is de Mercedes te plaatsen, al voelt de SLK niet zo zuiver aan als een Z4. De BMW is ook net een tikkeltje communicatiever, maar het beste van beide werelden zoals de SLK biedt, daar kan de Beamer niet aan tippen.
Stimuli
Bij de SLK zijn de verkrijgbare motoren eigenlijk inferieur aan de rij-eigenschappen. Dat klinkt misschien denigrerend, maar dat is het juist niet. Of het nu een viercilinder of de zespitter wordt, allen halen het beste van de SLK naar boven. Opvallend genoeg is niet de nagelnieuwe, atmosferische 3.5 liter V6 de beste keus. Met 306 pk en 310 Nm levert deze veruit de meeste kracht en de V6-rasp die het voortbrengt klinkt werkelijk zalig, maar het extra gewicht en de afstemming van de 7G-Tronic drukt het energieke van de SLK enigszins. Duidelijk is de automaat bij de SLK 350 op efficiëntie afgestemd waardoor de lange overbrengingen het potentieel van de zescilinder smoren. Wie sportief wil rijden wordt zodoende continu (in bochten) tegengehouden door de late reacties van de bak.
Nee, opvallend genoeg biedt de SLK met één van de twee viercilinders het meeste rijplezier. Wij zouden voor de ‘250’ gaan. Ook die is er enkel met de eerdergenoemde transmissie, maar wel perfect op het rijkarakter van de SLK afgestemd en uitstekend geprogrammeerd op de bedoelingen van de berijder. Bij het terugschakelen wordt je getrakteerd op een dot tussengas en een aangename roffel. Meteen daarna geeft de vierpitter het teken er weer klaar voor te zijn. Stimulatie, stimulatie, stimulatie. Dit een roadster op z’n best. Bovendien is de SLK 250 met 204 pk en 310 Nm krachtig genoeg. Accelereren naar honderd duurt slechts 6,6 seconden en de top ligt op 243 km/h. De SLK 200 met 184 pk en 270 Nm is ook geen stakker. Met een 0-100 km/h-tijd van 7,0 seconden en een topsnelheid van 240 km/h nauwelijks langzamer dan de gelijkgemotoriseerde SLK 250. Dat alles door het wel kunnen verkrijgen van een handbak. Sterker nog, het basismodel biedt wellicht het meeste rijplezier, juist door de controle bij de rijder te leggen. De schakelengangen zijn kort en met een terugval in de toerenregionen waarbij de turbo volledig bij de les is.
Resumé
Niet zelden wordt de Mercedes-Benz SLK bestempeld als een ‘verwijfde cabrio’. Dat zou nu voorbij moeten zijn. De nieuwe SLK is zonder meer ook geschikt voor (stoere) mannen. Verantwoordelijk hiervoor zijn een uitstraling die in lijn ligt met Mercedes’ fraaiste van dit moment, onbesuisde prestaties en een krachtig motorpalet. De ellenlange optielijst zorgt er voor dat er voor iedere pet een SLK is te krijgen. Over petjes gesproken. De volgende keer dat we naar Tenerife afreizen laten we de koffers thuis. Een belletje naar Mercedes-Benz Nederland, een cargovlucht, een zonnebrandcrèmepje en een pet en we hebben de tijd van ons leven!
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.