Toyota Verso-S
Toyota springt met de Verso-S terug in de populaire B-MPV vijver. Een compacte ruimtewagen die veel binnenruimte combineert met no-nonsens eigenschappen. De ideale combinatie?
De MPV’s in klasse "B" vinden al jaren gretig aftrek. De redenen hiervoor zijn vrij simpel. De ruimtewagens bieden vaak evenveel, zo niet meer binnenruimte als een C-segment hatchback, hebben een prettig hoge instap en zijn qua prijs gunstig gepositioneerd. Met de Yaris Verso stond Toyota aan de wieg van deze carrosserievorm, maar door de jaren heen zijn ze het segment volledig uit het oog verloren. Nu is het Japanse merk terug met de Verso-S, maar helaas voor Toyota heeft de concurrentie niet stilgezeten. Kan de Verso-S zich meten met de sterke concurrentie of is het de zoveelste vis in deze overvolle vijver?
Hollandse karakter
Qua uiterlijk past de Verso-S in het segment. De net geen vier meter lange Toyota beschikt over een moderne vormgeving die in lijn ligt met het overige gamma. Het eigenwijs kijkende front oogt fris en frivool. Dezelfde strakke lijnen volgen hun weg over de zijkant naar het achterste van de MPV waar scherp gelijnde achterlichtunits gezichtsbepalend zijn. Spannend is het allemaal niet, maar dat hoeft ook niet. Kopers in dit segment zitten helemaal niet te wachten op een schreeuwerige vormgeving, aldus een onderzoek van Toyota. Gedegen, ingetogen en ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ is een typisch Hollandse gedachte die op toepassing is op de Verso-S. Onopvallend, maar wel bij de tijd.
Toyota Touch
De strakke vormen van het exterieur hebben ook zijn weg gevonden naar de cockpit. De voorste inzittenden kijken uit over een rustig, opgeruimd dashboard waarbij de versnellingspook opvallend hoog en plezierig is gepositioneerd. Ook op het gebied van materiaalgebruik en afwerking heeft Toyota de zaakjes goed voor elkaar. Natuurlijk is het gebruikte kunststof niet overal even hoogwaardig, maar het merendeel voelt degelijk aan en komt duurzaam over. Meest opvallende feature is het nieuwe Toyota Touch-multimediasysteem (standaard vanaf Aspiration) die debuteert op de Verso-S. Het systeem omvat een 6,1 inch touchscreen, radio/CD-speler met iPod- en USB-aansluiting, achteruitrijcamera, Bluetooth-handsfree systeem en dito muziekstreamingmogelijkheden. Daarnaast kan het multimediasysteem voor slechts € 550,- uitgebreid worden met navigatiesoftware. In de toekomst wordt het systeem zelfs uitgebreid met tal van “apps” waarmee bijvoorbeeld het verzenden en ontvangen van tekstberichten mogelijk moet worden.
Indrukwekkend panoramadak
Door de wielen zo ver mogelijk naar de hoeken te plaatsen heeft Toyota geprobeerd zoveel mogelijk binnenruimte over te houden. Dit is goed te merken in het interieur van de Verso-S. Een persoon van 1,85 meter kan gemakkelijk achter zijn eigen rijpositie plaatsnemen. Twee personen op de achterbank kan uitstekend, maar drie volwassenen op de achterbank blijkt toch iets te veel van het goede. Drie kids hebben er wel alle vrijheid.
Het ruimtelijke karakter werd in ons testexemplaar extra benadrukt door een groot panoramadak. Dit glazen dak strekt zich over de volledige lengte van de Verso-S uit en heeft een meerprijs van € 495,-. Last but not least nemen we nog even een kijkje in de bagageruimte en zien dat Toyota ook hier haar huiswerk goed heeft gedaan. Niet alleen vanwege de hoeveelheid ruimte (429/1.388 liter), maar ook door de slimme details. Zo kan de achterbank vanuit de bagageruimte worden neergeklapt met één hendel, beschikt de Verso-S over een dubbele laadvloer en een minimale tildrempel.
Comfortabel weggedrag
Qua vormgeving, bouwkwaliteit en interieurruimte kan de Verso-S de bestaande concurrentie goed bijbenen, maar hoe is dat op rijbare vlak. Zowel op de glooiende wegen in Zeeland als op de snelwegen rondom het havengebied konden we concluderen dat de Japanner hier goed uit de voeten komt. Wel is het duidelijk dat het weggedrag van de Verso-S neigt naar het comfortabele, wat neerslag heeft op het sportieve rijgedrag. De besturing is gevoelloos en mist scherpte, maar geeft hier een zeer comfortabel en gedegen weggedrag voor terug. Gevalletje ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’?
Bescheiden verbruik
In het korte neusje vinden we de bekende 1.3 Dual VVT-i benzinemotor met 99 pk die we ook in diverse andere producten van het Japanse merk tegenkomen. Een prettige krachtbron die exact genoeg vermogen genereerd voor de Verso-S. Wil je echter opschieten, dan dient er flink geschakeld worden om van de kracht in de hoge toeren te profiteren. Geen haast? Dan kan er met de compacte Toyota op een bescheiden verbruik van gemiddeld 5,4 l/100 km worden gerekend. Nog een stapje schoner en minder gehaast is de Mulitdrive CVT-variant. De typisch Hollandse transmissie is door de ingenieurs van Toyota volledig op de schop gegaan en niet zonder resultaat. De versnellingsbak is lichter geworden en is met 5,0 l/100 km bijna acht procent zuiniger dan de handgeschakelde variant.
Prima prijsstelling
Een gunstige prijsstelling kan dodelijk zijn in dit segment en daar is Toyota zich van bewust. De Verso-S is leverbaar vanaf € 15.990,- en dat is gezien de concurrentie - we noemen de Hyundai ix20 (€ 15.995,-), Kia Venga (€ 16.195,-), Citroën C3 Picasso € 17.290,-) en Nissan Note (€16.000,-) - een prima prijsstelling. Het basismodel gaat als Comfort door het leven en is standaard voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, radio/CD-speler met MP3- en USB-aansluiting, elektrische ramen voor, VSC, TRC en zeven airbags. Een uitrustingsniveau hoger vinden we de Aspiration die voor € 18.395,- van eigenaar wisselt. Hiervoor krijg je echter wel een veel completere uitvoering met standaard automatische airconditioning, mistlampen, lederen stuurwiel en pook, het Toyota Touch met diverse Bluetooth-mogelijkheden en een achteruitrijcamera. Wens je nog meer luxe, dan kun je de Dynamic opteren die voor € 20.100,- in de prijslijst staan. Het model biedt bovenop de Aspiration 16 inch lichtmetaal, een licht- en regensensor, elektrische ramen rondom en Smart entry met startknop. De CVT-transmissie is leverbaar op zowel de Aspiration als Dynamic en heeft een meerprijs van € 1000,-.
Resumé
Met de Verso-S maakt Toyota opnieuw zijn intrede op een zeer geliefd segment. Het product is gedegen, ruim en slim, maar echt spannend wordt het nooit. Het past bij de identiteit van het merk, maar maakt de keuze er niet gemakkelijker op. Overtuigen doet de Verso-S op zijn comfortabele karakter en weggedrag, zuinige aandrijflijn, fraai ‘Toyota Touch’-systeem en behoorlijke binnenruimte.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.