Nissan Juke

Speltip zeven: verspreid uw winkansen! De tip komt oorspronkelijk van een bekend casino, maar lijkt ook opgenomen te zijn door het Japanse Nissan. Hun nieuwste inzet is de Juke, een crossover in het B-segment.

Bijna geen één merk bedient zoveel markten als Nissan. Kopers in de kleinste segmenten kunnen bij het bedrijf bijvoorbeeld aankloppen voor de Pixo en Micra. De consument in het compacte segment heeft de keuze uit twee MPV’s (de Note en Cube), een elektrische hatchback (Leaf) en een midi-SUV annex crossover (Qashqai). Wens je nog meer ruimte dan schotelt Nissan je de X-Trail en Murano voor. Zoek je echter een waar bakbeest dan kun je een Navara of Pathfinder opteren en voor de mensen die liever wat sportiefs willen heeft Nissan de 370Z en de GT-R. Toch zag de Japanse fabrikant nog gaten in haar gamma. De ruimte voor een SUV in cabrio-variant bijvoorbeeld. Ook een crossover in het B-segment past nog wel in het productaanbod meende Nissan. Een type auto die concurreert tegen onder andere de Fiat Sedici, Suzuki SX4 en de Volkswagen Crosspolo. Een goede zet?

Wil je opvallen?
Als er één autodesign de gemoederen bezig heeft gehouden dan is dat de Juke wel. Moeten we de ‘opgehoogde Micra met zes ogen’ omarmen of verstoten? Eenmaal oog-in-oog met de Japanner verandert onze mening subiet. De crossover oogt krachtig, stoer en frivool tegelijk. De hoge snuit, brede heupen, aflopende daklijn en priemende kont geeft hem een atletische uitstraling die zeker in de ‘Dark Metal Grey’ kleur dynamisch oogt. En hoewel de auto gespoten was in die ‘grijze muis’-kleur; de Juke blijft veel mensen verbazen. Vooral door zijn front met de hoge koplampen en grote verlichtingspitten in het midden onderscheidt hij zich enorm van het overige verkeer. Wil je nog meer opvallen, vink dan gewoon de ‘Force Red’ lakkleur aan en geniet van de aandacht!

Japanse cockpit
Een blik door de zijruit leert ons dat de ‘losgeslagen’ ontwerpers ook in het interieur hun gang zijn gegaan. We kijken namelijk uit over een wervelend dashboard dat net als het exterieur zeer excessief is vormgegeven. De hoge middentunnel, de forse middenconsole en het ronde instrumentarium en dito ventilatieroosters zijn stuk voor stuk voorbeelden van het creatieve vermogen van de designers. Toch past het op een motorfiets geïnspireerde ontwerp perfect bij de Juke, is de ergonomie prima en zitten er weer typisch Japanse details in. Neem bijvoorbeeld de bedieningselementen voor de klimaatcontrole die met een druk op de ‘D-Mode’ knop kunnen veranderen in knoppen voor leuke (lees: onzinnige) gadgets, zoals bijvoorbeeld een G-force meter! Het is echter niet allemaal hosanna, want hoewel de bouwkwaliteit niets te wensen overlaat geldt dat wel voor de materiaalkeuze. Het is wellicht duurzaam, maar voelt niet erg hoogwaardig aan.

Interieurruimte
Officieel wordt de Juke gepositioneerd in het B-segment en dat is duidelijk te merken op het gebied van de binnenruimte. De twee personen voorin hebben absoluut geen klagen, maar achterin is de binnenruimte beperkt. Twee volwassenen kunnen zich nog redden met voldoende hoofd- en beenruimte, maar met drie volwassenen wordt dit een ander verhaal. Vooral de breedte van het interieur zit hierbij flink dwars. Het is overigens een gebruikelijk knelpunt bij auto’s in dit segment wat te wijten is aan de compacte buitenmaten. De bagageruimte van 251 liter is relatief gezien aan de kleine kant, maar biedt dankzij de dubbele bodem genoeg ruimte voor de boodschappen. Mocht dit echter nog niet genoeg zijn, dan is de achterbank gemakkelijk neer te klappen wat de ruimte vergroot naar 830 liter.

Bescheiden drankverslaving
Een draai aan de sleutel schudt de viercilinder dieselmotor in het vooronder wakker. Het betreft hier de 1.5 dCi met 110 pk die de eerste minuten hoorbaar moet opstarten. Eenmaal onderweg vervaagt de dieselbrom naar de achtergrond en valt slechts het soepele karakter van de krachtbron op. Want ondanks het leeggewicht van 1.229 kilogram weet de 240 Nm krachtige zelfontbrander prima raad met de Juke, zonder daarbij een buitensporig drankverbruik te realiseren. Oké, de fabrieksopgave van 5,1 l/100 km werd niet gehaald, maar een gemiddelde waarde van 6,0 l/100 km is best netjes te noemen gezien de vele snelwegkilometers die tijdens de testperiode afgelegd werd.

Prettige mix
Het weggedrag van de Juke is precies zoals je zou verwachten; dynamisch en sportief. De compacte crossover is redelijk stug geveerd en helt, ondanks zijn hoge zwaartepunt nauwelijks over. Een sportief georiënteerde chauffeur past de Juke zodoende helemaal. Mede dankzij het fijne stuurwiel en goed gepositioneerde, korte versnellingspook rijd je liever iets om voor een dijkweggetje, dan je de traditionele snelweg weer bestijgt. Op de lange afstanden met veel snelwegkilometers blijkt het onderstel van de Juke redelijk vergevingsgezind te zijn en worden de kilometers in rust comfortabel ‘weggetikt’. Nissan lijkt hier een goede mix tussen sportiviteit en comfort te hebben gevonden, waarbij de levendigheid van de Juke de boventoon voert!

Resumé
De nieuwste telg van Nissan blijft een opmerkelijke verschijning. Het uiterlijk mag dan wellicht een gevalletje ‘hate it or love it’ zijn, dat zijn de kwaliteiten van de Japanner niet. Die staan namelijk duidelijk hun mannetje dankzij een soepele dieselmotor met dito aandrijflijn, dynamisch weggedrag en comfortabel interieur. Dat de Juke een serieus te overwegen auto is staat dan ook buiten kijf, maar dan moet je de radicale vormgeving wel aanstaan. Ben je niet bang om op te vallen? Dan is een bezoekje aan de Nissan-dealer absoluut een aanrader!
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties