Ford S-Max

Ford was met de S-Max de eerste die de combinatie tussen ruimte en sportiviteit tot een goed einde wist te brengen. Het unieke concept sloeg aan bij veel Ford-rijders, maar wist ook veel vreemd merkrijders te overtuigen. Om die gewilde aandacht na vier jaar tijd opnieuw op zich te vestigen stuurde Ford de S-Max naar de sportschool. Heeft het geholpen?

Als huisvader heb je het tegenwoordig niet gemakkelijk, want de keuze uit een auto met extra leefruimte is groter dan ooit. Koos je ‘vroeger’ traditioneel voor een fijne stationwagon, tegenwoordig staan er meerdere carrosserie-uitvoeringen op het lijstje. Zo hebben we naast de stationwagon ook steeds meer trendy MPV´s en niet te vergeten SUV´s. Beiden waren voorheen geen hoogvliegers op het gebied van rijdynamiek, maar wisten dit met additionele ruimte te compenseren. Echte liefhebbers weken desondanks uit naar het originele recept, maar de komst van de Ford S-Max veranderde dit. Ford bewees dat er weldegelijk een goed rijdende fullsize-MPV te fabriceren was. Ondertussen zijn we ruim vier jaar verder en verschijnen er steeds meer dynamisch sturende ‘ruimtewonders’ op de markt. Tijd voor een vernieuwingsslag, meende Ford.

Fijngeslepen

Toen Ford ruim vijf jaar geleden voor het eerst de vormen van de S-Max bekend maakte was iedereen verrast. Niet alleen omdat het studiemodel de nieuwe designtaal van Ford toonde, maar ook omdat het model daadwerkelijk in productie ging. Met zijn sportieve voorkomen en scherpe lijnen was het duidelijk een gewaagde MPV. Het was voor de ontwerpers van Ford dan ook geen zware inspanning het design opnieuw tot leven te wekken. We noteren een agressievere voorbumper, nieuwe grille, moderne voor- en achterlichtunits en een licht gewijzigde achterbumper. Geen dramatische wijzigingen dus, maar door de geïntegreerde LED-rijdagverlichting en het standaard op de Titanium S gemonteerde sportpakket oogt het exterieur fris, modern en krachtig. Totaal geen saaie ‘gezinsbus’ deze S-Max!

Ruimte
Binnenin de S-Max wordt de sportieve toon doorgezet, zij het wat minder excessief. De stevige sportstoelen, chromen accenten op het goed afgewerkte dashboard en aluminiumlook pedalen proberen je ervan te overtuigen dat je het stuur van een ‘hot-hatch’ vasthoudt. Helaas verraad de hoge zit en een blik om je heen deze ambitie. Want hoewel het exterieur van de S-Max slank oogt, binnen komt de ware aard naar boven: het aanbieden van ruimte. Dankzij de ver weg geplaatste voorruit, overzichtelijke ruit tussen de A & B-stijl en het grote panoramadak is de ruimtelijke beleving enorm. En het blijft niet alleen bij de beleving, want zowel voorin als op de tweede zitrij beschikken de inzittenden over immens veel ruimte. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte die in de 5-zits configuratie 480 liter opslokt. Wanneer de achterbank middels het slimme Ford Fold Flat System omgeklapt wordt groeit de laadruimte tot exact 2.000 liter. Geen behoefte aan bagageruimte, maar juist aan zitplaatsen? De S-Max is optioneel leverbaar met 2 volledig neerklapbare stoelen op de 3de rij. Niet echt geschikt voor volwassenen, maar voor de kids zijn de plaatsen voldoende.

EcoBooost
Door een druk op de ‘Ford Power’-knop wekken we de krachtcentrale van de S-Max tot leven. In het vooronder van ons testexemplaar huist de 203 pk sterke EcoBoost 2.0 STCi, een gloednieuwe benzinemotor die voor Ford van groot belang is. Niet alleen vanwege het prestatievermogen van het turboblok, maar meer door de efficiëntie. Deze krachtbron levert niet alleen 58 pk meer dan de 145 pk sterke 2.0 Duratec basismotor, maar is ook nog 0,1 l/100km zuiniger. Afgezien van de hogere aanschafprijs een duidelijke ‘win-win situatie’. Maar overtuigt de krachtbron ook in de praktijk? Absoluut, de naam EcoBoost doet zijn naam eer aan. Ecologisch (lees: zuinig) als het moet, maar met altijd een Boost achter de hand en daarmee komt het karakter van de STCi-motor overeen met die van die van een zelfontbrander; veel koppel bij lage toeren. Dat Ford de motor standaard aan de PowerShift-transmissie gekoppeld heeft is geen slechte keuze geweest. Hoewel de automaat met dubbele koppeling net iets minder snel en soepel werkt als de benchmark op dit gebied - de DSG van Volkswagen - is het een fijne versnellingsbak. Hij past uitermate goed bij het karakter van de soepele turbomotor en het is veruit de fijnste aandrijflijn voor de S-Max. Het onderstreept de sportieve inborst van de SportMPV.

Dynamisch
Een krachtige turbomotor voorin een MPV was voorheen nimmer een goede combinatie. Natuurlijk geeft het de bestuurder veel genot op rechte wegen, maar het leidde tot veel ergernis in de bochten. Met de eerste S-Max bewees Ford al dat het anders kon, maar in zijn jongste verschijning komt zijn sportieve karakter nog verder bovendrijven. Het lijkt erop dat de vernieuwde S-Max nog een tikkeltje scherper en directer stuurt dan de vorige variant. De MPV geef het gevoel alsof hij geen last heeft van het hoge zwaartepunt aangezien overhellen niet in zijn vocabulaire voorkomt. Wellicht is het ook te danken aan de continu geregelde schokdempers (CCD) waarmee je het onderstel in drie modi (Sport, Normaal en Comfort) kunt zetten. De verschillen van het systeem zijn goed te merken waarneer je op slecht wegdek rijdt. Want met het CCD op standje ‘Comfort’ worden de hobbels goed weg gefilterd, terwijl je in de modus ‘Sport’ elke hobbel kunt voelen. De tussenliggende optie ‘Normaal’ is een compromis tussen beiden en blijkt het meest praktisch.

Bomvol
Ford levert de vernieuwde S-Max uitsluitend in de bomvolle Titanium en de op de Titanium extra te bestellen S Edition. Met standaard 17 inch lichtmetalen wielen, dualzone klimaatcontrole, Converse+ (display in instrumentarium), cruise control en radio/CD-speler met acht speakers blijft er weinig te wensen over. De S Edition maakt het model echter nog net wat sportiever dankzij 18 inch lichtmetaal, een stylingspakket en een sportievere wielophanging. Het door ons geteste model was daarnaast compleet volgehangen met extra lekkernijen. Neem bijvoorbeeld het Business pack (+ € 2.000,-) die onder andere het uitgebreide navigatie- en audiosysteem met 7 inch touchscreen omvat. Of het adaptieve cruise control systeem (ACC), de actief geregelde schokdempers (CCD), de achteruitrijcamera, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen en het Blind Sport Information System (BLIS). Door het aanvinken van de complete optielijst loopt de prijs wel rustig op tot bijna zestig mille; slik!

Resumé
“Dé gezinsauto voor de sportieve huisvader”, eigenlijk is die uitspraak exact de goede conclusie van Ford’s vernieuwde telg. Het merk koppelde dynamische rij-eigenschappen aan een zee van ruimte. Combineer deze kenmerken met een aantrekkelijk jasje en comfortabel interieur en er blijft weinig te klagen over. Wil je niet zo´n bomvol exemplaar als wij reden? Dan kom je op een instapprijs van 36 mille en gezien de hoeveelheid ruimte en het hoge uitrustingniveau is dit een bedrag dat vertaalt kan worden naar ´waar voor je geld´. Een bezoek aan de Ford-showroom is dan ook zeker aan te raden wanneer je niet op zoek bent naar de zoveelste stationwagon in de straat. Doe eens gek!
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties