Volkswagen Touran
Voor de tweede keer heeft Volkswagen de Touran strakgetrokken. Het oorspronkelijke model stamt uit 2003 en is ondanks zijn facelift in 2006 dus alweer zeven jaar oud. Normaal gesproken zou er een compleet nieuwe opvolger klaar staan, maar niet in het geval van de Touran. Die kon volgens Volkswagen nog wel een paar jaar mee. Terecht of begint de auto ouderdomstekenen te vertonen? Wij reden ‘em.
Metamorfose
Vaak moet je bij een facelift van een Duitse fabrikant twee keer kijken om de verschillen waar te nemen. Subtiel anders gelijnde bumpers, bijgeschaafde lichtunits en een iets ander design van de wielen behoort normaliter tot de veranderingen. Bij de Touran werd veel rigoureuzer te werk gedaan. Met uitzondering van de vier deuren is elk carrosseriedeel vernieuwd. Zeker als je oog in het oog met het model staat valt dan ook op dat het front geheel werd herzien. Een compleet nieuwe grille, opnieuw getekende voorbumper en rechthoekige lichtunits kwantificeren de wijzigingen aan het front. Verrassend is het niet, want Volkswagen laat de Touran hiermee geheel in de pas lopen met de andere (ver)nieuw(d)e modellen. De achterzijde heeft op zijn beurt een vleugje van de nieuwe Sharan meegekregen en wordt gekenmerkt door horizontaal geplaatste lichtunits, een nieuwe achterklep en dito bumper. Het geheel ziet er up-to-date uit en past volledig in het nieuwe gamma van Volkswagen. Spannend en verrassend is de Touran allerminst, maar een representatieve verschijning blijft het nog altijd.
Ruimte
Voordat we instappen leggen we onze spullen in de kofferbak. Bij het openen van de klep valt op hoe enorm die ruimte wel niet is. In de vijfzits uitvoering waar wij mee reden (er is ook een zevenpersoons Touran) is maar liefst 695 liter voor handen. Nemen we de drie achterstoelen er met een simpele beweging uit dan ontstaat er zelfs 1.989 liter. Benieuwd als we zijn nemen we eerst dan ook even plaats op de achterste zitplaatsen. Alle drie de stoelen bieden een ruime zit waarbij zowel de benen als het hoofd nimmer ruimtegebrek hebben. Door de stoel bovendien naar voren en naar achteren te kunnen schuiven kan worden gekozen tussen meer bagage- dan wel beenruimte.
Gezinsauto
Uiteindelijk is het de bestuurdersstoel die de rest van de dag zal worden bezeten. Een eerste blik op het dashboard begint langzaam maar zeker het gevoel op te wekken dat Volkswagen niet veel moeite heeft hoeven doen. Het ziet er allemaal nog prima uit. Her en der is een randje aluminium, een ander stukje kunststof en wat andere bekleding gemonteerd waardoor het interieur weer geheel naar deze tijd is getrokken. Een modern radio/navigatiesysteem, uitgebreide boordcomputer en naar wens inparkeerhulp, een actief onderstel of dynamische verlichting behoort tot de mogelijkheden. Ook hier geen sprake van ouderdomstekenen. Grote portiervakken, diverse opbergvakjes (waaronder twee tegen het plafond) en een groot dashboardkastje bevestigen bovendien de rol van de Touran als gezinsauto.
1.2 TSI
Op pad dan maar. Stiekem vragen we ons nog steeds af of er ergens sporen van ouderdom te bespeuren zien. Niet dus, want Volkswagen heeft het motorengamma flink gemoderniseerd. Alle krachtbronnen zijn voortaan voorzien van directe brandstofinjectie en/of een turbo en daarmee is de gehele range bijna 30% zuiniger geworden. Vooral de nieuwe 1.2 TSI valt daarin op. Het model is dankzij een uitstoot van 139 g/km namelijk de gelukkige om (als enige in dit segment) in de klasse van 20% bijtelling te vallen. En daardoor verwacht Volkswagen in Nederland dan ook bijna drie kwart van de Touran’s met deze krachtbron af te leveren. Iets specifieker levert het 1.197 cc grote viercilinder blok een vermogen van 105 pk en een koppel van 175 Nm. Op papier allesbehalve spannende cijfers, zeker als je in je achterhoofd de cilinderinhoud van 1.2 liter combineert met een Touran van 4,39 m. Zet die moeizame gedachten maar uit je hoofd, want in de praktijk komt de Touran er prima mee weg. En dat ondanks zijn gewicht van minimaal 1.460 kg. Aangezien het volledige koppel tussen 1.550 en 4.100 tpm beschikbaar is kun je qua tussensprints voldoende vlot met het verkeer meekomen. En zelfs op de Duitse Autobahn hoef je de linkerbaan niet te schuwen. Het verbruik van 5,9 l/100 km dat de fabriek opgeeft halen we tijdens een korte testronde weliswaar niet, maar in de buurt kom je op langere afstanden zeker.
1.6 TDI
Naast de instapmotor van het benzinegamma reden we ook met de instapper onder de diesels. In dit geval de inmiddels welbekende nieuwe 1.6 TDI. Zowel de 1.2 TSI alsook de 1.6 TDI zijn uitgerust met Volkswagen’s BlueMotion Technology. Dat betekent banden met een lagere rolweerstand, geoptimaliseerde luchtstromingen rond het koetswerk, een Start-/Stopsysteem en terugwinning van de remenergie. Op de 1.6 TDI zou dat alles moeten resulteren in een verbruik van 4,6 l/100 km. Wij kwamen niet verder dan 5,5 l/100 km, maar ook dat is nog altijd keurig voor een auto van (in dit geval) 1.544 kg. Voortbewegen doet de Touran met deze 105 pk en 250 Nm sterke dieselmotor in alle souplesse. De motor is slechts op de achtergrond hoorbaar, de versnellingsbak schakelt boterzacht en het koppel is tussen 1.500 en 2.500 tpm volledig tot je beschikking. Laten we voorop stellen dat de 1.2 TSI en 1.6 TDI geen strepentrekkers zijn, de acceleratie van 0-100 km/h verloopt in 11,9 en 12,8 seconden voor respectievelijk de 1.2 TSI en 1.6 TDI, maar ze bieden meer dan voldoende krachtontwikkeling. Moet je nagaan als je voor de 1.4 TSI (140 pk) of 2.0 TDI (140 of 170 pk) gaat. Rijden is al evenzo een positieve opsomming van feiten. De besturing is voldoende direct, de wegligging dik in orde en het comfort idem dito.
Resumé
Een dag rijden met de vernieuwde Touran maakt weer duidelijk hoe geslepen ze daar in Wolfsburg zijn. Want waarom miljoenen investeren in een compleet nieuwe auto als de huidige nog staat als een huis? Oké, het uiterlijk is naar deze tijd getrokken en het motorengamma werd herzien, maar in de basis is de Touran al zeven jaar oud. Tegelijkertijd is dat ook een valkuil, want erg vernieuwend is het model niet. Maak je daar echter maar niet druk om. Volkswagen is qua styling altijd behoudend geweest, maar dat heeft de fabrikant nog nooit windeieren gelegd. En zo zal het ook de Touran vergaan. Hij rijdt prima, ziet er weer up-to-date uit, is ruim en voorzien van moderne krachtbronnen. Bovendien is de 1.2 TSI de eerste auto in dit segment die in de 20% bijtellingscategorie valt en daarmee zal ook dit deel van de leasemarkt opnieuw door Volkswagen worden veroverd.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.