BMW X6 ActiveHybrid
De X6 ActiveHybrid is het antwoord op de RX 450h. Nou ja, antwoord?! De BMW is met z’n 485 pk en bijzondere hybridetechnologie een straatlengte krachtiger dan de Lexus en haalt bij lange na niet hetzelfde verbruik en emissiewaarde. Toch voldoet het aan de hedendaagse verwachtingspatronen van bakbeesten.
Jaren geleden zetten General Motors, DaimlerChrysler en BMW Group onder de bedrijfsnaam Global Hybrid Corporation (GHC) een alliantie op met het gezamenlijke doel het willen ontwikkelen van complexe bimodale hybridesystemen. Net als bij iedere andere hybride is brandstof besparen het streven, maar in tegenstelling tot het meer conventionele “Hybride Synergy Drive” van Toyota is de baanbrekende technologie van GHC veel complexer. Het “two mode” principe, zoals deze hybrideconstructie ook wel wordt genoemd, beschikt niet over één, maar twee (kleinere doch efficiëntere) elektromotoren en drie planetaire tandwielstelsels waardoor de module een veel hoger rendement levert. Gevolg is een meer anticiperende aandrijflijn, een betere rijdynamiek en een hogere motoroutput van de som der delen.
Ideale match
In tegenstelling tot die andere hybride van BMW kan de X6 ActiveHybrid zowel volledig elektrisch, enkel op de verbrandingsmotor als een combinatie van deze twee gereden worden. Zoals "two mode" al zegt kent de transmissie twee modi: één waarbij alleen de elektromotoren opereren voor maximale efficiëntie (bijvoorbeeld bij het wegrijden vanuit stilstand en stadsverkeer) en een tweede ter ondersteuning bij het accelereren en het rijden op hogere snelheden. Dat kan de RX 450h ook dus vanwaar deze complexe constructie zou je zeggen. Klopt, maar waar unimodale hybride’s voornamelijk winst weten te behalen tijdens langzaam (stads)verkeer, weet de X6 ActiveHybrid ook aardige resultaten te boeken bij hogere snelheden zoals op de snelweg. Het bedrijfsbereik is dus aanzienlijk groter waardoor bimodaal in het bijzonder geschikt om kolossen als de X6 zuiniger en schoner te laten presteren. In het geval van de ActiveHybrid is dat een verbruik dat 20% dat onder dat van de gelijkgemotoriseerde 4.4 liter V8 in de X6 xDrive50i ligt: 9,9 l/100 km bij een CO2 van 231 g/km voor de hybride en gemiddeld 12,8 l/km (CO2 van 299 g/km) voor de hybrideloze variant.
Titelhouder
Misschien nog wel het leukste aan hybriden met de BMW X6 is het enorme vermogensverschil in vergelijking met het referentiemodel. Liefst 485 pk bedraagt het gezamenlijke vermogen van de ActiveHybrid tegenover 408 pk voor de 4.4 liter V8-turbobenzinemotor in de X6 xDrive50i. Aan maximale trekkracht is er zelfs 780 Nm voor handen en dat is zelfs een slordige honderd Newtonmeters meer dan de X6 M. Accelereren naar honderd is dan ook in een meer dan vlotte 5,6 seconden voltooid en de topsnelheid is naar Duits gebruik afgeregeld op 250 km/h. Bam, meteen de krachtigste en snelste hybride ter wereld. Typisch BMW, als ze iets doen is dat op hun eigen manier en meteen goed.
Sumoworstelaar
Cijfers zijn interessant, maar bieden automatisch geen garantie voor een betere auto. De BMW X6 heeft immers een reputatie hoog te houden van verbazingwekkend goed sturende SUV – of Sports Activity Vehicle in BMW-termen – en de keerzijde van dergelijke aandrijftechniek is dat deze letterlijk op het weegschaalgewicht van auto’s drukt. Zo ook bij de ActiveHybrid. Want krachtiger of niet, dik tweehonderd kilo aan extra mee te slepen massa gaat een toch al niet lichte auto als de X6 niet in de koude kleren zitten. Dat merk je in de omgang met de hybride-X6. Aanremmen, insturen en uitaccelereren vragen (bij sportief gebruik) gewoon een net iets andere aanpak. Toch, het overbrengen van rijbeleving, betrokkenheid en dynamiek verdient nog altijd veel lof en respect. Overhellen kent ook deze X6 nauwelijks en met speels gemak stuurt en rolt hij ieder willekeurige bocht om. Het blijft verbazingwekkend dat een kolos van 2,5 ton de bestuurder zo kan betrekken bij het autorijden.
Prestaties
De ActiveHybrid rijdt net zo fantastisch als ieder andere X6. Bij lage snelheden zelfs beter, want stiller wordt ’t niet binnenin tijdens het rijden in volledig elektrisch modus. Hou je nauwlettend het blauwe metertje onderin de toerenteller of de iDrive-weergave van de aandrijflijn in de gaten dan kan de ActiveHybrid dit over een afstand van 2,5 kilometer. Ideaal tijdens files, alhoewel de aandrijflijn wel om een zeer fijngevoelige rechtervoet vraagt om de achtcilinder niet aan te laten slingeren. De overgang naar de verbrandingsmotor gaat overigens gepaard met een klein schokje en een zachte roffel van de V8. Sowieso blijft de motor op de achtergrond. Hooguit bij fel accelereren is er in de verte iets hoorbaar.
Bij constante snelheden haalt de hybridetechniek in de ActiveHybrid het beste van zichzelf naar boven. Dankzij de elektromotoren, die onmiddellijk op volle kracht zijn, reageert de auto zeer alert op gaspedaalreacties. Wordt de kick down aangesproken dan gooit de X6 z´n hele hebben en houwen in de strijd. Vlug inhalen is dan in luttele seconden gebeurd. Maar ´t is vooral over langere trajecten waar de aandrijflijn zijn vruchten afwerpt. Door de hulpmiddelen hoeft de achtcilinder namelijk minder moeite te doen om die massa in beweging te brengen en te houden en op een gegeven moment is dat zichtbaar op de boordcomputer. Na een gemiddelde rit - waarvan de percentageverhouding stads/binnen-/snelwegen 10/30/60 waren - scoorden wij 11,6 l/100 km. Weliswaar niet in de buurt van de fabrieksopgave, maar onacceptabel evenmin. Zeker gezien het formaat, gewicht en potentieel van de auto.
Rationele overweging
Feitelijk debuteerde het bimodale hybridemechanisme in de ML 450 Hybrid, maar Mercedes-Benz besloot het model vanwege kostenoverwegingen alleen in de Verenigde Staten en Canada te voeren. BMW denkt dat hun X6 ActiveHybrid wel bestaansrecht heeft in Europa en zet hem voor € 130.500,- als de op één na duurst verkrijgbare uitvoering in de showroom. En dat konden ze wel eens juist ingeschat hebben. Want vijftienduizend euro, dat is het prijsverschil met de voordeligste X6 xDrive50i. Dat lijkt misschien veel, maar wie bij zijn aanvankelijk gewenste xDrive50i toch van plan is metallic lak, vierzone airconditioning, het BMW Professional-navigatiesysteem, een DVD-wisselaar, met leer beklede comfortzetels en dashboard, Soft Close Automatic portieren, Park Distance Control en de 19 inch lichtmetaal wielen aan te vinken is juist beter uit met de hybride. Daar zit het namelijk al op. Waarom dan nog een xDrive50i kopen?
Resumé
Is de BMW X6 ActiveHybrid een geslaagde move of alleen maar een auto die het geweten sust? Beide om precies te zijn. Hoewel iets aan dynamiek verloren door z’n hogere wagengewicht rijdt hij nog altijd fantastisch voor een dergelijke mastodont. Als compensatie is er het fors hogere vermogen van het geavanceerde “two mode” hybridesysteem. Voornaamste is toch wel dat de hybride efficiënter, zuiniger en schoner presteert dan de vergelijkbare, maar hybrideloze, motorisering. In linkse kringen mag hij nog altijd een ordinaire milieuvervuiler zijn, het is dat ene woord “Hybrid” dat het magische effect heeft acceptatie op te wekken. Bovendien, waar staat geschreven dat hybridetechnologie een superschoon eindresultaat moet opleveren? De missie van dergelijke methoden is toch om bestaande technieken milieuvriendelijker te maken? En daarin is de BMW X6 ActiveHybrid met glans geslaagd. Kortom, als er één conclusie getrokken kan worden dan is het wel dat de X6 xDrive50i een overbodige motorisering is geworden.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.